MD in NYC / Matija Dedić

Potvrda velike muzikalnosti i glazbene zrelosti

Datum objave:
11.04.2011.
Autor:
Davor Hrvoj
Matija Dedić »MD in NYC«, Origin Records

Pijanist Matija Dedić na ovogodišnjoj će na otvorenju Proljetne revije jazza, koja će se od 16. do 19. ožujka održati u Maloj dvorani Vatroslava Lisinskog, nastupiti u triu s američkim jazz glazbenicima, kontrabasistom Vincenteom Archerom i bubnjarom Kendrickom Scottom. Cjelokupni raspored turneje još nije zaključen, no za sad je poznato da će dan poslije taj trio nastupiti u Čakovcu, a 19. ožujka u Celju. Radi se o nastavku suradnje koja je započela u New Yorku gdje je Dedić s njima 22. i 23. studenog 2009. snimio glazbu za album što ga je nedugo objavila američka diskografska tvrtka Origin Records iz Seattlea. Album je odmah dobio sjajne kritike američkih jazz eksperata.
Opuštenost, mirnoća, usredotočenost
O suradnji s Vincenteom Archerom i Kendrikom Scottom i snimanju albuma s njima Dedić je rekao: »Oduvijek sam želio snimiti album u New Yorku. Jedne večeri, pogledavši dokumentarac posvećen snimanju kultnog jazz albuma »Kind of Blue« Milesa Davisa, saznao sam da je snimljen 2. ožujka, dakle na moj rođendan. U istom trenutku nazvao sam našeg uglednog snimatelja Dragana Čačinovića koji već godinama živi u New Yorku i zamolio ga da mi sredi uvjete za snimanje. Uz njegovu pomoć dobio sam na raspolaganje vrhunski Skyline studio. Nakon što sam odabrao i pripremio repertoar za snimanje pomno sam birao suradnike koji će najbolje pogoditi taj senzibilitet. Uspio sam dogovoriti suradnju s Vicenteom i Kendickom koji su se pokazili idealnim suradnicima.«
Ovom suradnjom Dedić je nadopunio onaj dio svoje diskografije koji se odnosi na snimke ostvarene sa stranim glazbenicima. Taj, međunarodni segment karijere, što ga vodi usporedno s hrvatskom - surađujući s hrvatskim jazz i ne samo jazz glazbenicima - iznimno je važan iz više razloga. Kroz te suradnje ostaje u tijeku suvremenih zbivanja na međunarodnoj jazz sceni, stječe nova iskustva, proširuje glazbene vidike, iz prve ruke uči o povijesti jazz glazbe, usvaja karakter svojstven elitnim jazzistima, lakše ostvaruje svoje zamisli i prezentira svoju osobnost, ostvaruje nove kontakte... Ne radi se samo o snimanjima albuma, iako je važno dokumentirati te suradnje - »Visiting Bruxeless« s kontrabasistom Jean-Louisom Rassinfosseom i bubnjarom Marekom Patrmanom i »From the Beginning« s kontrabasistom Larryjem Grenadierom i bubnjarom Jeffom Ballardom - nego i o izravnom kontaktu s glazbenicima koji donose poveznicu s poviješću jazza. Jednako je važna i suradnja što ju je ostvario s kontrabasistom Ronom McClureom i bubnjarom Jimmyjem Madisonom s kojima je prošle godine poduzeo turneje tijekom koje su nastupili i na Gradini u Rijeci. Potvrda vrijednosti njegova rada došla je upravo od legendarnog McClurea koji u tekstu uvrštenom na ovitak CD-a »MD in NYC« s oduševljenjem govori o njihovoj suradnji i glazbi na albumu naglašavajući da se radi o Dedićevoj muzikalnosti i glazbenoj zrelosti.
Respektabilan skladatelj
Upravo su ti elementi došli do izražaja na novom albumu, više nego na bilo kojem prethodnom. Kroz sve izvedbe osjeća se opuštenost, mirnoća, usredotočenost na vlastiti glazbeni svijet koji ne mogu poremetiti nikakvi vanjski utjecaji. Bez ekstravagancija, velike dinamike ili bilo kakvih drugih ispada kojima jazz pijanisti nerijetko pokušavaju privući pozornost, profinjenim rješenjima i primjerenim solima koja smisleno dijeli sa suradnicima, Dedić nudi neprestani užitak slušanja i zadovoljstvo u otkrivanju skrivenih detalja, pobuđujući potrebu za ponovnim preslušavanjem.
O tome kako je u potpunosti uspio ostvariti svoje nove zamisli Dedić je rekao: »Vicente i Kendick su više nego ispunili moja očekivanja te, poput Larryja i Jeffa, izvukli moj maksimum. Suradnja s njima znači stanovit ulazak u društvo vrhunskih glazbenika. Posebno sam sretan što ću s njima uskoro ponovo svirati na nekoliko koncerata. Snimanje s njima razlikuje se od onog što sam ga ostvario s Larryjem i Jeffom, prije svega u dugoročnijim pripremama. Ujedno, generacijska povezanost s Vicenteom i Kendickom olakšala je moju poziciju glede mira i spokoja na snimanju dok sam u Zagrebu imao priličnu tremu samom spoznajom o veličinama kakve su Larry i Jeff. Od prvog trenutka bilo im je jasno da sam se posvetio originalnom autorskom pristupu poput suvremenih jazz pijanista. Svakako, u oba slučaja radi se o divnim ljudima s kojima je užitak svirati.«
Od deset skladbi na albumu »MD in NYC« šest je Dedićevih, dvije slavnih jazzista, »Blue in Green« Milesa Davisa i »Maiden Voyage« Herbiea Hancocka, a dvije glazbenika koji dolaze iz drugih žanrova: »Fragile« Stinga i »If I Where a Boy« Tobyja Gada, poznatog iz repertoara pjevačice Beyonce. No, bez obzira što uzima kao predložak za improvizacije, čak i spomenute pop pjesme, Dedić pretvara u vlastiti glazbeni jezik, prilagođuje vlastitom senzibilitetu i estetici. Osim toga znakovito je da su Archer i Scott s razumijevanjem prihvatili i interpretirali njegove novije, ali i već svirana djela: »Her Name«, »Slawenskaya«, »Update«, »Angst«, »Cheekee Chicks« i »Jungle Blues«. Time se, osim kao sjajan pijanist i maštovit improvizator, potvrđuje i kao respektabilan skladatelj čija djela nadilaze granice lokalnog značaja.
Pastelne boje
Iako prevladava zvuk akustičnog klavirskog tria, Dedić povremeno diskretno koristi elektroniku, primjerice u izvedbi balade »Blue in Green« u kojoj pomoću sintisajzera »glumi« gudačku sekciju ili u »Cheekee Chick« s ciljem iskazivanja sklonosti prema fusion glazbi... Posebice je dojmljiva izvedba skladbe »Maiden Voyage« koja u svojem desetominutnom trajanju donosi priču koja se polako, ali sustavno razvija, otkriva nove detalje, nadograđuje novim pastelnim bojama, te se u svakom povratku na temu nadahnjuje se novim zamislima kojima obogaćuje solo.
(Preuzeto iz Novog lista od 13. veljače 2011.)

© 2008-2015 Jazz.hr / Hrvatsko društvo skladatelja