U sredi našeg sela / Jazz orkestar HRT-a

U sredi našeg sela

Datum objave:
21.02.2012.
Autor:
Zvonimir Bajević
Bogata tradicijska glazbena baština Hrvatske neiscrpan je izvor hrvatskim jazz-glazbenicima koji su još od šezdesetih godina prošlog stoljeća, okupljeni u Zagrebačkom jazz kvartetu, počeli pisati glazbu inspiriranu tradicijom krajeva iz kojih dolaze. Druženje s vođom sastava Modern Jazz Quarteta, Johnom Lewisom, imalo je velik utjecaj na uvjerenje Boška Petrovića da se jazz-glazba može prilagoditi etno stilovima i njihovim podnebljima. Te su ideje u današnje vrijeme snažnog povezivanja i stapanja najrazličitijih utjecaja jedan od, rekli bismo, stupova očuvanja različitosti koje pojedine kontekste čine jedinstvenim i prepoznatljivim. Ti su konteksti dakako, nizom promijenjenih uvjeta kroz vrijeme neupitno skloni mijenama, no matrica je uvijek tu, a to dokazuje i ovaj album. Baciti novo svjetlo na već poznate napjeve ili otkriti neke zaboravljene i manje istaknute, učiniti ih zanimljivim, svježim i time ih otvoriti novom krugu slušatelja, te učvrstiti njihovu trajnu vrijednost, velik je izazov. Jazz orkestar HRT-a posljednjih nekoliko sezona svoja je vrata otvorio novim aranžerskim vjetrovima koji su, baš kako je to u prošlosti bio slučaj s nastankom pojedinih napjeva, donijeli nove utjecaje, estetike i promišljanja pisanja za big band formaciju. 
 
Taj se proces osobito dobro ogleda u koncertu Nove skladbe za Jazz orkestar HRT-a koji je iskristalizirao neke od najistaknutijih mladih aranžera uz prokušane i pouzdane snage srednje i starije generacije. Njihove snažne autorske i aranžerske sposobnosti bile su impuls koji je dao konačni sud za realizaciju albuma hrvatskih tradicijskih napjeva. Uz promjene u sastavu Jazz orkestra HRT-a u posljednjih nekoliko sezona, uz odlične postojeće soliste na ovom albumu poput Ereša, Križića, Kovačevića i Nestorovića, svojom su se kvalitetom nametnuli i novopridošli Bočić, Hauser, Kaplowitz, Lazarić, Penava i Sterpin. Uz ostale članove, sadašnji svirački potencijal Orkestra je velik,  što je neke kroničare koji prate Jazz orkestar HRT-a od njegovih početaka navelo naaključak da zvuči najbolje u svojoj šezdesetpetogodišnjoj povijesti. 
 
Stilska šarolikost izričaja petorice aranžera na albumu U sredi našeg sela skladno se dopunjuje s raznorodnošću izabranih pjesama iz šest regija: Dalmacije, Istre, Međimurja, Podravine, Posavine i  Slavonije. Svojevrsno je to putovanje i kroz povijest pisanja za big band, počevši od &bdquonew orleansa" s naslovnicom U sredi našeg sela, preko &bdquobasie" inspirirane adaptacije napjeva Klinček stoji pod oblokom i &bdquoevansovski" usmjerenog aranžmana Međimurskih zdenaca, sve do suvremenih strujanja poput onih u aranžmanima skladbi Luke Žužića i Andreasa Marinella okrenutih istraživanju novih ritmova, kao što je hip-hop i zvuka koji je na tragu onoga što rade istaknuti američki big band aranžeri poput Jima McNealyja, Alana Baylocka ili Sherisse Rogers. U tom se smislu iz spomenutog konteksta izdvaja ono što je na albumu učinio Zoran Ščekić, prije svega prilagodivši instrumentalne, plesne forme instrumentalnoj formaciji big banda i približivši se estetici suvremenih klasičnih strujanja, od kojih neka propituju svoje ranije uzore, poput Bacha (Istarski ples). Zanimljivost cijelom projektu daje i međunarodna crta aranžerskog tima, tj. dvojice od njih, Joea Kaplowitza (SAD) i Andreasa Marinella (Italija), koji su slijedom životnih okolnosti svoj dom našli u Hrvatskoj, pa i u tom kontekstu možemo promatrati njihov pristup izboru i obradi ovdašnjih tradicijskih napjeva. To je još jedna potvrda kako ovaj geografski i kulturološki prostor nastavlja višestoljetnu tradiciju susreta, dijaloga i interakcije različitosti, tvoreći u slučaju albuma U sredi našeg sela vrijedni glazbeni amalgam, koji na  međunarodnoj sceni može na više nego primjeren način biti jedna od hrvatskih glazbenih razglednica.
© 2008-2015 Jazz.hr / Hrvatsko društvo skladatelja