U B.P. Clubu održan Hrvatski jazz sabor 2008.

U B.P. Clubu održan Hrvatski jazz sabor 2008.
Datum objave:
04.11.2008.
Boško Petrović Trio snimio: Davor Hrvoj
Boško Petrović Trio, snimio: Davor Hrvoj Živopisnim jazz izričajem multikulturalnog glazbenog projekta "Jazz Ex Tempore", 3. listopada je započeo Hrvatski jazz sabor 2008. godine. Poslije koncerata i radionica održanih u zemljama iz kojih dolaze akteri ovog stvaralačkog procesa (Velika Britanija, Finska, Nizozemska i Rumunjska) "Jazz Ex Tempore" predstavio se i zagrebačkoj publici. Finska harmonikašica Johanna Juhola i Elvis Stanić izmjenjivali su vješte, uglavnom etno-estetizirane improvizacije, dok se iznimna britanska pijanistica najugodnije snalazila u klasičnijem i profinjenom boperskom stilu. Gipkom i muzikalnom ritamskom podrškom, možda se najviše istaknuo bugarski bubnjar Hristo Yotsov.

Elvis Stanić nastupio je i tri dana kasnije sa svojim "Group-om" s kojim je ostvario još bolji i autentičniji fusion zvuk, te snažnije i usklađenije melodijske linije. Ovaj put nastupio je s izuzetno raspoloženim pratećim triom; mladim pijanistom Maasejom Kovačevićem, vedrim i muzikalnim kontrabasistom Goranom Rukavinom, te konačno riječkim perkusionistom Branimirom Gazdikom čiji je dio materijala s upravo završenog CD-a bio dostojno predstavljen.

Mlade snage domaće scene bile su predstavljene drugi i peti dan festivala nastupima Greenhouse Jazz Banda i Seaside Jazz Quarteta. Prvospomenuta skupina oduševila je publiku poletnim i čvrstim swingom, unutar kojeg su dominirali ukusni aranžmani sekcije puhača (trube, saksofoni). Hrapavim glasom pjevača i gitarista bile su obojene mnogobrojne blues skladbe koje smo, u sušim izvedbama znali čuti od Antonija Čuline, alias Tony Lee Kinga, koji ove godine nije nastupio.

Iznenađenje festivala nesumnjivo je bio - Seaside Quartet koji je svoju polovicu nastupa, poslije tradicionalno korektnog i bezbojnog Argus Quarteta iz Osijeka, do kraja iskoristio. Jazz sastav pokrenut prije godinu dana inicijativom nekolicine studenata Kartnerlandes konzervatorija u Klagenfurtu, oživili su radost muziciranja klasičnog be-bopa i oduševili, uglavnom vlastitu, mlađu i upućenu publiku. Među polaznicima ljetnih jazz škola (Kranj, Grožnjan), članovima Big Bandova (RTV Slovenije, Radlje) i sve poznatije grupe Six To Go, posebno bih istaknuo silno nadarenog kontrabasista Jana Gregorku. Zavidna tehnička razina sviranja nije nimalo limitirala njegov sjajan intenzitet misli pri zahtjevnim solima i jednako takvim walking-bass pratećim konturama. Sviranje na fiksnom kontrabasu (pričvršćenom na stalak) djelovalo je vrlo spretno i prirodno, čak toliko da se ljevorukost simpatičnog kontrabasista tek naknadno primijetila.

Hot-sastavi Mate Matišića i Damira Kukuruzovića podsjetili su nas, 5-og i 9-og listopada, na iznimne dosege utemeljitelja gipsy-swinga Django Reinhardta i bravurozne dionice odsvirane sa svega dva prsta lijeve ruke. Kukuruzovićeva virtuoznost, gotovo ravna Djangovoj, kao i autentičnija pratnja (violina), nametnula se ipak kao ovogodišnji gipsy-swing vrh. Standardi poput "Minor swinga" i "Nuages" zvučali su lako, prozračno i sugestivno, te podsjetili na kultnu scenu iz Hallströmovog filma (Chocolat).

Davor Križić dokazao je svoj višegodišnji status vrhunskog jazz trubača, te sa Satelite Triom (Penava, Rukavina, Novoselić) ušao u najviši izvođački rang festivala. Sve manje podsjećajući na trubačke uzore (Armstrong, Gillespie, Davis), Križić je razvio vlastiti stil koji su na najbolji mogući način osjetili (prateći) glazbenici. Ritam sekcija Rukavina-Novoselić dokazala je iznimnu profesionalnost kao i umjetničku osjetljivost na razvoj mladih glazbenika, uključujući se u večer polaznika ljetne jazz škole u Grožnjanu 12-og listopada. Uz već poznatog 15-godišnjeg slovenskog vibrafonista Vida Jamnika, istaknuo se i njegov udaraljkaški kolega Matic Črešnik, te pijanist Grega Ftičar. Na manjak polaznika jazz škole iz Hrvatske, godinama upozorava i sam Boško Petrović, no očito se domaći obrazovni i kulturni zamašnjak sve sporije okreće.

Nastup Nine Badrić i Ante Gelo Banda 13-og listopada izostao je zbog profesionalnih obveza domaće pop-dive, no obraz ženskog vokalnog jazza osvijetlile su Jasna Bilušić i Maja Vučić. Jasna Bilušić & New Deal (ovaj put bez Julija Njikoša) izveli su većinom uobičajenu programsku shemu, a pjevačica je premijerno (barem u BP Clubu) izvela i zanimljivu baladnu obradu Madonninog glasovitog hita iz 1990. godine "Like A Virgin".

Duet Maje Vučić i Matije Dedića 14-og listopada, uključio je i poseban događaj za samog Matiju koji je prije točno 15 godina, još kao student Jazz Akademije u Grazu, stao na jazz scenu kultnog zagrebačkog kluba Boška Petrovića. U izvedbi standarda "'Round Midnight", Maja je pokazala razumijevanje temeljnih jazz harmonija, pjevačku kvalitetu, no jednako tako i nepotrebnu suzdržanost, dok je Matija Dedić dominirao bogatim i smislenim aranžmanima, gotovo neprestanim improvizacijama čija raznovrsnost, stilska raznolikost i maštovitost niti u jednom trenutku nije bila upitna.

Večer Davida Gazarova (11-og listopada) protekla je već tradicionalnim "željama publike", od kojih je "Autumn Leaves" Josepha Kosme bio izveden na čaroban, rapsodijski način, svojstven temperamentu i stilu rusko-hrvatskog pijanista. Uz Gazarovov bujan improvizacijski rukopis, lijepo se uklopio, pet večeri kasnije i daleko "pročišćeniji" stil Boška Petrovića i njegova tria. Trostruke forme dueta između Petrovića, Grašića i Mavrina dotakle su suptilna suglasja različitih instrumenata, kao i duboko razumijevanje među glazbenicima. Cjelovečernji nastup bio je prožet duhovitim najavama i doskočicama (verbalnim i glazbenim), grupnim improvizacijama, te izraženim vodstvom frontmana Boška Petrovića.

Posljednje večeri, 16-og listopada, nastupio je Denis Razumović sa svojim Razz Quartetom pred nepunim klubom i bez glavnog autoriteta za "strateškim stolom". Topla atmosfera "kućnog nastupa" bila je ispunjena skladbama s Razumovićeva najnovijeg uratka čija je tri primjerka podijelio razdraganoj publici.

Igor Koruga
(Preuzeto s portala nacional.hr od 21. listopada 2008.)

© 2008-2015 Jazz.hr / Hrvatsko društvo skladatelja