Grupna jazz terapija

Jim McNeely Tentet u nedjelju nastupio u Lisinskom

Datum objave:
16.02.2004.
Autor:
Davor Hrvoj

U četvrtom ovosezonskom koncertu Jazz ciklusa Koncertne dvorane Lisinski i Jazz kluba Zagreb Hrvatskog društva skladatelja u nedjelju je u Zagrebu nastupio tentet poznatog američkog klavirista, skladatelja i aranžera Jima McNeelyja. Svestrano školovan glazbenik McNeely je iskustvo stjecao surađujući s glasovitim jazzistima poput Cheta Bakera, Joea Hendersona, Stana Getza, Phila Woodsa i drugima. Kao aranžer i dirigent nastupao je s najboljim europskim jazz orkestrima, a zadnjih godina djeluje kao umjetnički voditelj, skladatelj i aranžer Vanguard Jazz Orchestra koji nastavlja djelo Thad Jones-Mel Lewis Jazz Orchestra u kojem je također svirao. Djeluje i kao profesor na nekoliko glazbenih škola, te drži glazbene radionice i seminare diljem svijeta. Ne čudi što je poznata pjevačica i klaviristica Diana Krall, želeći usavršiti svoju vještinu sviranja klavira, za učitelja odabrala upravo njega.
Na svojem prvom zagrebačkom nastupu vodio je tentet sastavljen od poznatih glazbenika newyorške scene. U neuobičajenoj postavi s francuskim rogom i bez tenor saksofona, uz njega su svirali trubači i krilničari Greg Gisbert i Scott Wendholt, alt i sopran saksofonist i flautist Dick Oatts, alt i sopran saksofonist, klarinetist i flautist Billy Drewes, bariton saksofonist i bas klarinetist Scott Robinson, svirač francuskog roga Tom Varner, trombonist Ed Neumeister, kontrabasist Martin Wind i bubnjar John Hollenbeck.
U programu pod nazivom ”Group Therapy”, u potpunosti su izveli repertoar s njihova istoimena kompakt diska što je bio nominiran za nagradu Grammy u kategoriji albuma većeg ansambla ili big banda; McNeelyjeve skladbe i tek poneki standard u njegovim aranžmanima. Iako nije bio eksponiran kao solist, njegova se prisutnost snažno osjećala kroz svaku izvedbu. Profinjeni i suvremeni aranžmani koji donose nekonvencionalna rješenja, njegova su jača strana. Uspješno je iskoristio individualne sposobnosti svakog člana sastava, a njihove su se improvizacije, od kojih su neke bile vrlo slobodne, u maniri free jazza, u potpunosti uklapale u zvuk tenteta i provedbu ideja svake skladbe.
Koncert su započeli izvedbom skladbe ”A Perfect Six” što ju je McNeely napisao za sastav Phila Woodsa u doba dok je svirao s njim. Poput Woodsa koji je redovito svirao bez ozvučenja i ovaj je koncert održan bez razglasa. Naime, iako su na probi bili postavljeni mikrofoni, McNeely je, oduševivši se akustikom dvorane, odlučio svirati bez ozvučenja. Bio je to dobar potez iako u nekim dijelovima klavir ili solisti nisu bili dovoljno istaknuti. Osim dojmljivog McNeelyjeva sola u ovoj je izvedbi bio zanimljiv ritmički duo Hollenbecka i Winda koji je gudalo rabio kao palicu, a žice kontrabasa kao kože bubnjeva. U izvedbi suvremeno koncipirane skladbe ”Group Therapy” napustili su uobičajeni princip sola i svirali dua. U izvedbi skladbe ”Some”, jedine koju nisu uvrstili na album, uvjerljivim se solom predstavio Hollenbeck.
Publika je od samoga početka toplo pozdravila njihov nastup, a kako je on odmicao bio je sve bliži konvencionalnijem izrazu, posebice u izvedbama božićne tradicionalne skladbe ”Silent Night” i standarda ”Body and Soul”, a reakcije su bile vatrenije. Ovacijama izmamljen dodatak donio je izvedbu Coltraneova ”Village Bluesa” u izvedbi kojeg se bravuroznom improvizacijom predstavio Drewes.
U sljedećem koncertu Cilkusa, 26. će travnja, u programu posvećenom glasovitom slovenskom dirigentu, skladatelju i aranžeru Joži Privšeku, nastupiti Big Band RTV Slovenija s gostom, dirigentom i aranžerom Herbom Pomeroyem.
Davor Hrvoj (Preuzeto iz Vjesnika od 17. veljače 2004.)

© 2008-2015 Jazz.hr / Hrvatsko društvo skladatelja