Dojmljiv koncert suvremenog orkestralnog jazza

Bob Brookmeyer & New Art Orchestra nastupili na posljednjem koncertu ovosezonskog Jazz ciklusa KD Lisinski i Jazz kluba Zagreb HDS-a

Datum objave:
12.06.2004.
Autor:
Davor Hrvoj

U sedmom, posljednjem ovosezonskom koncertu Jazz ciklusa KD Lisinski i Jazz kluba Zagreb HDS-a, u petak 11. lipnja u Zagrebu je nastupio slavni američki jazz glazbenik Bob Brookmeyer sa svojim New Art Orchestrom. Iako je održan u Maloj dvorani Vatroslava Lisinskog, a nastup glazbenika kalibra Brookmeyera zaslužuje popunjenu Veliku, koncert je obilježila sramotno slaba posjeta. Glazbenik suvremena jazza u čijem se djelovanju snažno osjeća tradicija, ventil trombonist, klavirist, skladatelj, aranžer i dirigent Bob Brookmeyer je tijekom karijere surađivao s glasovitim jazzistima poput Woodyja Hermana, Stana Getza, Gerryja Milligana, Jimmyja Giuffrea i drugih, te je aranžirao za poznate jazz orkestre, primjerice Thad Jones-Mel Lewis Orchestra, a vodio je i vlastite sastave i orkestre. Dobitnik je počasnog doktorata na University of Missoury, predaje jazz skladanje i drži glazbene radionice, te nastupa kao gost brojnih jazz orkestara. Zato je začuđujuće što su nastup najpoznatijeg ventil trombonista u povijesti jazza došli slušati tek rijetki zagrebački glazbenici među kojima niti jedan trombonist niti itko od mladih jazzista koji nastoje ostvariti skladateljsku i aranžersku karijeru. Zar u glazbenicima koji nastoje postati vrhunskim instrumentalistima, skladateljima ili aranžerima ne postoji želja za novim iskustvima, upijanjem kreativnih ideja i iskustava od sedamdeset i petogodišnjeg glazbenika koji je bio sudionikom brojnih povijesnih jazz događaja? No, stotinjak prisutnih jazz zanesenjaka burnim je pljeskom pozdravljalo vrhunske izvedbe pridonijevši odličnom ugođaju.
U međunarodnom orkestru što ga je Brookmeyer utemeljio 1994. nastupili su glazbenici iz osam europskih zemalja i SAD-a. Mnogi od njih su i sami vođe vlastitih sastava ili orkestara, te skladatelji i aranžeri. Izvodili su Brookmeyerove skladbe u njegovim aranžmanima objavljene na njihova tri posljednja CD-a: ”Get Well Soon”, ”Celebrating” i ”Waltzing With Zoe”. Iako je Brookmeyer najpoznatiji svjetski ventil trombonist, a u orkestru sviraju brojni izvrsni improvizatori, solističke su dionice bile u drugom planu, dok aranžmani nekih skladbi ne predviđaju sola. Ipak, u rijetkim solima, uz vođu orkestra koji je, iako se u njegovu sviranju osjeća nedostatak energije, svirao lijepa i smislena sola, kao improvizatori su se istaknuli trubači Ruud Bruels i Sebastian Strempel, tenor saksofonisti Paul Heller i Nils van Haften, klarinetist Oliver Leicht, klavirist Kris Goessens i bubnjar John Hollenbeck. Naglasak je bio na aranžmanima koji donose suvremen pristup na tragu third streama sa snažnim elementima klasične glazbe i zanemarivanjem swinga, te osebujnu zvuku orkestra. U smirenim, profinjenim i dinamičnim izvedbama izmijenjivali su se svijetli i mračni zvukovi, razigran i turoban ugođaj, mistično i poznato, eksperimentalan i konvencionalan pristup, revijski i komoran pristup, balade i eksplozivne izvedbe brzih tempa, teme što podsjećaju na filmsku glazbu i karakteristične bigbandovske. Sviranje besprijekorno uvježbanog New Art Orchestra koji je tijekom desetogodišnjeg djelovanja održao niz koncerata u Europi i Americi, a uz njih su kao gosti nastupali glasoviti solisti poput Gerryja Mulligana, Clarka Terryja, Michaela Breckera i drugi, karakterizirale su posebne boje, posebice zahvaljujući aranžerskom pristupu prema pojedinim puhačkim sekcijama. Tako su saksofonisti svirali i flaute, sve vrste klarineta i engleski rog, dok je Ed Partyka uz bas trombon svirao i tubu. Zvuk je diskretnim sviranjem bojao i klavijaturist Hendrik Soll. Značajnu ulogu, posebice u izvedbama sporijeg tempa, odigrao je belgijski klavirist Kris Goessens čije su dionice u nekim izvedbama bile u dijalogu s orkestrom. Uživajući u njegovim solima, posebice tijekom izvedbe skladbe ”Song, Sing, Sung”, Brookmeyer nije mogao sakriti iznenađenje, ali i radost. Naime, Goessens je poznat po kreativnosti i solima koja su na svakom koncertu posve nova i drukčija. Glazba Boba Brookmeyera i New Art Orchestra stilski je bliska novom naraštaju orkestralnih jazz skladatelja i aranžera, primjerice Mariji Schneider kojoj je Brookmeyer bio mentorom i čiju glazbu iznimno cijeni. Pokazao je to i izvedbom skladbe ”For Maria” što ju je posvetio ovoj glasovitoj aranžerki i voditeljici jazz orkestra. Dojmljiva je bila žustrija, konvencionalnija izvedba skladbe ”Get Well Soon” u kojoj je nadahnuto improvizirao tenor saksofonist Paul Heller. Koncert su zaključili oštrom, energičnom, napadačkom izvedbom skladbe ”See Saw” s lijepim solom bubnjara Hollenbecka, a oduševljenu su publiku u dodatku nagradili izvedbom balade ”Idyll” u kojoj su se solima predstavili Brookmeyer, Goessens i tenor saksofonist Nils van Haften.
Nastupom Boba Brookmeyera i New Art Orchestra zaključen je uspješno organiziran i realiziran Jazz ciklus koji je donio nastupe poznatih hrvatskih i svjetskih glazbenika poput Viena Art Orchestra, Jazz Big Banda Graz, austrijskog dua Christian i Wolfgang Muthspiel, tentet Jima McNeelyja, Big Band RTV Slovenije pod ravnanjem Milka Lazara i međunarodni Renato Rožić Consort.
 

© 2008-2015 Jazz.hr / Hrvatsko društvo skladatelja