Prodor mladih snaga na našoj jazz sceni

U Maloj dvorani V. Lisinskog održana Proljetna revija jazza 2002.

Datum objave:
25.04.2002.
Autor:
Davor Hrvoj

Prodor mladih snaga na našoj jazz sceni: od 18. do 20. travnja U Maloj je dvorani Vatroslava Lisinskog u organizaciji Jazz kluba Zagreb Hrvatskog društva skladatelja i K.D. Lisinski održana Proljetna revija jazza. Priredba je jasno pokazala u kojem se smjeru razvija naš jazz i što će biti preokupacija mlađih jazz glazbenika u sljedećem razdoblju. Sudeći prema pokazanom, ali i djelovanju drugih sastava koji nisu nastupili na Reviji, u nas stasa novi naraštaj jazzista koji se sve više okreću skladateljskom i aranžerskom djelovanju što je poslije slavnih dana Boška Petrovića, Miljenka Prohaske i drugih autora što su proslavili naše stvaralaštvo, godinama bilo zapostavljeno.
Daroviti skladatelj i aranžer
    Priredbu je otvorio novi sastav mladog gitarista, skladatelja i aranžera Ante Gela. Pod nazivom Geloland okupio je međunarodnu postavu s bubnjarem Krunom Levačićem, američkim trubačem Leeom Harperom, slovenskim alt saksofonistom Alešom Sušom, talijanskim orguljašem Albertom Marsicom i poljskim kontrabasistom Maciejom Domaradzkim. Predstavio se svojim skladbama: ”Echantillon Gratuit”, ”Čena”, ”Sjećanje jednog ringišpila” i ”Točke”, te temom iz crtića ”Baltazar” Tomice Simovića i standardom ”Lament” glasovitog trombonista J.J. Johnsona. Gelo, koji je poslije svršenog studija jazz gitare na Visokoj školi za jazz i scenske umjetnosti u Grazu, upisao magisterij iz skladanja i aranžiranja, predstavio se darovitim i svestranim glazbenikom koji je uključivanjem orgulja ostvario novi zvuk sastava, a zanimljivim aranžmanima pokazao da i na tom području, uz već dokazane izvođačke sposobnosti naših mladih jazzista, ne trebamo brinuti za budućnost hrvatskog jazz stvaralaštva. Šteta što s ovim sastavom nije mogao više vježbati, jer nastupili su poslije samo dvodnevnih proba i snimanja albuma za Cantus, zbog čega su u pojedinim dijelovima djelovali neuigrano. U izvedbi tehnički zahtjevnije skladbe ”Točke ” pridružio im se Borna Šercar čiji je solo na bocama izazvao ovacije u dvorani.
Vrhunski dixieland
Glasoviti slovenski dixieland sastav Greentown Jazz Band svojim je nastupom na Proljetnoj reviji jazza obilježio 20. obljetnicu djelovanja. U razigranim izvedbama poznatih standarda iz razdoblja dixielanda i swinga poput: ”Indiana”, ”Sing, Sing, Sing”, ”Royal Garden Blues”, ”Glory, Glory Hallelujah” i drugih, predstavili su se kao rutiniran sastav glazbenika ujednačene kvalitete i sviračkog zanosa. Uz klarinetista i vođu sastava Boruta Bučara, te trubača Tomaža Grintala, trombonista Petera Hudobivnika, klavirista Silvestera Štingla i kontrabasita Ladislava Rebreka, u Greentown Jazz Bandu već godinama uspješno, što je pokazao i na ovom koncertu, nastupa naš bubnjar Salih Sadiković. Dojmljiv je bio Štingl, osobito u intru i solu u izvedbi skladbe ”Basin Street Blues”, te u ”It Don’t Mean A Thing If It Ain’t Got That Swing” u kojoj je zapažen solo imao i Sadiković.
Nove nade jazza
U tradicionalnoj priredbi Proljetne revije pod nazivom Nove nade jazza Marjan Marjanović, što predstavlja mlađe, neafirmirane jazz glazbenike, ove su godine nastupile tri vokalne solistice i dva sastava. Pjevačica Jadranka Krajina je, nastupivši uz trio gitarista Ivana Kapeca pojačan klaviristom Srećkom Zubakom, otpjevala standarde ”Angel Eyes”, ”My Heart Belongs To Daddy” i ”Stormy Weather”. Pjevala je samouvjereno i sigurno, slobodno pustivši glas. Zabočki blues duo AP-LP Low Voltage što ga čine usni harmonikaš i pjevač Tomislav Goluban i gitarist i pjevač Ante Prgin izveo je poznate blues standarde poput "Slow Down" i "Steady Rollin' Man”, popularni "Down By The Riverside", te svoj "Blues For Intro". Nadareni glazbenici koji osjećaju blues i predaju se glazbi, jači svirački nego pjevački, osvojili su i zaljuljali publiku koja je uživala zajedno s njima. Pjevačica senzualna glasa koja je iskustvo stjecala nastupajući s pop sastavima, Ana-Marija Ocvirk je uz trio Ivana Kapeca otpjevala četiri standarda: ”Dream A Little Dream Of Me”, ”All Of Me”, ”They Can’t Take That Away From Me” i ”Fly Me To the Moon”. Dojmljiva je bila u izvedbama romantična karaktera. Trio gitarista Bruna Crnečkog s ritam gitaristom Igorom Horvatom i bas gitaristom Hrvojem Kosovcem izveo je program akustičnog, gipsy swinga romantično odsviravši poznati ”Autumn Leaves”, ali i suvremenijeg pristupa nadahnutog Super Guitar Trijom, odnosno Al Di Meolom i Pacom De Lucijom. Ivana Vukov je pjevala uz trio Matije Dedića s kojim sve češće radi i nastupa. U izvedbama standarda "Come Rain Or Come Shine", "What A Difference A Day Made" i "God Bless The Child", djelovala je sigurno i kompetentno.
Visokom razinom izvedbi, svaki u drugom stilu, ovi glazbenici pokazali su da zaslužuju podršku. Pitanje je hoće li je dobiti i ustrajati u mukotrpnom putu do stasanja u kreativne jazz glazbenike. Nadareni naraštaj brojnih jazzista, osobito pjevača i pjevačica, koji se pojavio prije desetak godina zbog nemogućnosti nastupanja i školovanja rasplinuo se i tek rijetki od njih nastupaju i danas, i to tek povremeno.
The Bastardz Go Jazzy
Iste večeri nastupio je i sastav Bastardz s pjevačicom Helenom Bastić, koji u zadenje vrijeme sve češće koketira s jazzom. U tom cilju pojačali su se trubačem Ladislavom Fidrijem i američkim saksofonistom Ghasemom Batamuntuom. U programu ”The Bastardz Go Jazzy” predstavili su se svojim hitovima i tek ponekim standardom, u prvom dijelu se pokušavši približiti jazz izrazu u čemu nisu uspijevali. No, publiku su oduševili tek u nastavku, neopterećeni jazzom, razmahavši se u svojem funky-pop stilu uz sola nabijena energijom u čemu je prednjačio gitarist Jex. Dvojbu treba li takav koncert na jazz festivalu razriješila je publika urnebesno pozdravivši njihov nastup.
Novi pristup jazz orkestru
Završne večeri nastupio je Big Band HRT-a pod ravnanjem skladatelja mlađeg naraštaja Antuna Tomislava Šabana. U nekim izvedbama pojačan gitaristom Mariom Igrecom i ritam sekcijom Cubisma, orkestar se našao pred zahtjevnim zadatkom što ga je tek djelomično dobro obavio. Šabanov je skladateljski i aranžerski pristup blizak suvremenijim autorima i aranžerima poput Marije Schneider ili nekim europskim autorima; orkestralniji, s manje swinga i solističkih dionica, otvoreniji različitim utjecajima, od rocka, preko etna do klasične glazbe. U izvedbama njegovih djela i ponekog standarda, program je bio mudro koncipiran tako da je kulminaciju dosezao pri krajevima setova u izvedbama bližim tradicionalnom poimanju jazz orkestra s više slobode solistima što su oni, osobito trubač Davor Križić, uspješno koristili. Uspješno organizirana priredba bila je popraćena izložbom slika ”All That Jazz” našeg poznatog gitarista i slikara Aleksandra Bubanovića.
 

© 2008-2015 Jazz.hr / Hrvatsko društvo skladatelja