Glazbene ludorije legendarnog free-jazzista

Dobitnik Eurpske jazz nagrade Han Bennink nastupio u Lisinskom

Datum objave:
17.02.2009.
Autor:
Davor Hrvoj

Prošlogodišnji dobitnik Europske jazz nagrade, nizozemski bubnjar Han Bennink je 17. veljače nastupio u Maloj dvorani Vatroslava Lisinskog. Njegov je koncert, održan u sklopu Jazz ciklusa što ga organiziraju Jazz klub Zagreb HDS-a i KD Lisinski, ujedno bio uvodni događaj ovogodišnjeg Muzičkog biennala Zagreb koji će se održati od 17. do 26. travnja na temu Umjetnost/Politika. Bio je to koncert primjeren načelima MBZ-a, koji je postavio visoke kriterije pred umjetnike što će nastupiti na ovogodišnjem izdanju ove svečanosti suvremene glazbe svjetskoga glasa.
Poznat kao suradnik najznačajnijih američkih i europskih free jazz glazbenika, koji nerijetko svira i solo, Bennink je ovom prigodom nastupio u triju s mlađim glazbenicima, klaviristom Simonom Toldamom Rosengrenom i saksofonistom i klarinetistom Joachimom Badenhorstom.
Povlačenje, struganje i kotrljanje
Bio je to koncert suvremene improviziranje glazbe sa snažnom jazz porukom. Naime, Bennink je pokazao da poznaje tradiciju jazza pruživši odgovor na pitanje zašto su ga još početkom karijere, u šezdesetima godinama prošloga stoljeća, na suradnje pozivali slavni jazzisti poput Sonnyja Rollinsa, Bena Webstera ili Erica Dolphyja. No, on te elemente koristi na nekonvencionalan način što se posebice osjećalo u izvedbama standarda, primjerice »Evidence« i »Ugly Beauty« Theloniousa Monka, te »Fleurette Africane«, »Lady of the Lavender Mist« i »Isfahan« Dukea Ellingtona. Te je teme ogolio gotovo do neprepoznatljivosti, tek povremeno nagovijestivši njihove obrise ili glazbeni milje u kojem su nastale. U tim se nastojanjima sjajno nadopunjavao s mladim glazbenicima neopterećenim klišeima i prijemčivim za njegove ludorije. Ludorije u vidu sviranja po podu, povlačenja stolca preko pozornice, udaranja njime o činele, struganjem i kotrljanjem palica po podu, ili pak stavljanjem koncertnjaka ispred seta bubnjeva i svirajući samo na njemu, što često čini, ponekad svirajući samo na njemu čitave koncerte.
Bogatstvo ideja
Glazbenik nemirna duha, Bennink je bogatstvom ideja, te svojim ekstravagantnim postupcima i naglim promjenama raspoloženja usmjeravao kolege i utjecao na njihove odluke. Iako je ovo bio tek treći njihov zajednički nastup - jedan je bio krajem prošle godine na dodjeli Europske jazz nagrade u Beču - zahvaljujući glazbenoj potkovanosti i otvorenosti (osim spomenutih skladbi izveli su i tri Badernhorstove) sjajno su se sjedinili u komunikacijama, povremeno se, posebice u duo dionicama, doimajući poput parova vezanih ruku i nogu koji se, iako različitih konstitucija, suvislo mogu kretati jedino ako savršeno usklade svoje pokrete. Uskladili su ih i s publikom koja ih je u oduševljenju dva puta dozvala na dodatak.

(Preuzeto iz Novog lista od 19. 2. 2009.)

© 2008-2015 Jazz.hr / Hrvatsko društvo skladatelja