U KD V. Lisinskoga održani 16. međunarodni dani jazza

Antun Tomislav Šaban vlastiti opus “obojio” u Miami latino zvuk

Datum objave:
26.10.2006.
Autor:
Ivica Župan

Ovogodišnji 16. međunarodne dane jazza, što su u redovito uzornoj organizaciji HDS-a i KD V. Lisinski održani od 24. do 27. listopada u maloj dvorani te kuće, zamišljeni su kao spoj vrhunski etabliranih i tek pomaljajućih vrijednosti te da stilski pokriju raspon od solističkoga kontrabastističkog koncerta do big-banda, a najvećma će ostati obilježeni po nastupu Ignacia Berroe, slavnoga američkog bubnjara i perkusionista podrijetlom iz Havane. Međutim, manje će nam u sjećanju ostati nastup što ga je održao sa svojim kvartetom, a više završna festivalska večer na kojoj je nastupio kao gost Big Banda HRT-a, kojom je prigodom ravnao Antun Tomislav Šaban, skladatelj i glavni tajnik HDS-a, koji je Beroin zagrebački boravak iskoristio da predstavi i vlastita skladateljska postignuća - priredio je nove aranžmane svojih poznatih skladbi i jedne nove, prilagodivši ih gostu i njegovim latino afinitetima.
Šaban je slavnom bubnjaru prepustio odabir ostalog materijala pa su Beroa i Big Band HRT-a svirali neke od najpoznatijih skladbi iz repertoara big-banda Counta Basiea i jednu Michela Camila. Kako program ni u jednom trenutku ne bi bio jednoličan ni monoton, uspješnice iz ere swinga Šaban je u programu lukavo alternirao sa svojim starim i novim materijalom. Čuli smo po jednu posvetu Thadu Jonesu i Gilu Evansu, ali i samom Ignaciu Berroi, a potom je je uslijedio pregršt swingerskih i latin-jazz skladbi Šabanova osobnoga glazbenog rukopisa: Blues for Thad, Etude 125, En Passant, No Name Feature, Viena-Miami Conexion i Maestral. Šaban je aranžmane napisao u latino-formama, točnije mahom u Miami latin-jazz stilu, a upravo se u Miamiju djelomice školovao, gdje je upoznao Berrou te neke od glazbenika koji su večer prije nastupili u Berroinu sastavu.
Šaban je, visokoprofesionalno, zapravo maestralno uigravši orkestar, skrbio o doslovce svakom detalju aranžmana, u svakom trenutku izvedbe uspijevao je postići dinamiku i “Miami sound“ koloraciju za kakvom je najvećma težio. Tako je, primjerice, u orkestar sporadično uvodio petu trubu (koju je svirao Tomislav Rukljić) i tubu (koju je svirao Vedran Rukljić) te, da bi što autentičnije predstavio latino usmjeren opus, više udararljkaša, pa smo, među ostalim, uživali i u atraktivnim perkusionističkim dionicama Berroe, Borne Šercara, Hrvoja Rupčića i Saše Wozdeckog.
Šabanov je entuzijazam motivirao soliste, koji su se posebice iskazali, poput Davora Križića, Saše Nestorovića, Arsena Ereša, gosta Matije Dedića… Program je uistinu oduševio publiku koja je ovacijama izmamila dodatak, Prevlaku, još jednu atraktivnu Šabanovu skladbu.
Svirajući sa svojim kvartetom, Beroa je predstavio recentni CD Codes što ga je objavila tvrtka Blue Note, ali kvartet u pijanistu Davidu Sieglu i tenorsaksofonistu Felipeu LaMogliji još uvijek nema solista Beroina “kalibra“ niti posebne ekspresivnosti.
Izvedbama vlastitih skladbi sjajno se predstavio i Zagreb Jazz Portrait što ga čine gitarist Mario Igrec, saksofonist Saša Nestorović, kontrabasist Nenad Jura Vrandečić i bubnjar Borna Šercar te pridruženi član, klavirist Matija Dedić, koji se u nekoliko zadnjih godina pokazao kompatibilnim suradnikom. Svirajući Igrecove i Šercarove skladbe koje će se naći na novom albumu ZJP-a Dan, dva što će ga objaviti Cantus, ZJP je obilježio petnaestu obljetnicu uspješna djelovanja. Publiku je motivirani ZJK oduševio zrelim i iznijansiranim izvedbama s efektnim i ekspresivnim solima svih članova, uključujući i obrade narodnih skladbi, za što se, među ostalim, kvartet specijalizirao.
Već godinama Međunarodni dani jazza sustavno predstavljaju europsku jazz scenu, posebice mlađe, ali afirmirane glazbenike i skupine širokoga stilskog raspona. Ove godine to su bila dva sastava koja su u svojim državama proglašena najboljima: danski free jazz sastav Anderskov Accident koji njeguje slobodne forme i švedski Fabian Kallerdahl Galore koji je širio poprilično hladne vibracije, ali još više moldavski etno-jazz Trigom Ensemble, sastavljen od četvorice multiinstrumentalista, virtuoza koji spajaju tradicijsku glazbu svoje zemlje sa suvremenim jazzom.
Nezaboravan je i solo nastup slavnog kontrabasista Miroslava Vitousa, jednog od rijetkih svjetskih kontrabasista u jazzu koji može održati vrhunski solo koncert, i to kompleksne glazbe. Svirajući jazz standarde (evergreene i skladbe Milesa Davisa), ali i vlastite brojeve utemeljene na klasičnoj glazbi, uz diskretnu podršku samplova orkestralne i zborske glazbe te zvukova pojedinih glazbala što ih je diskretno i nenametljivo emitirao preko laptopa, predstavio se kao sjajan melodičar i nadasve kao virtuoz odnjegovana i profinjena zvuka, koji u cjelovečernjem programu publiku može držati prikovanu za sjedala.

 

© 2008-2015 Jazz.hr / Hrvatsko društvo skladatelja