Završio festival Jazz.hr/jesen - Trijumfalni pohod Vijay Iyera

Datum objave:
26.10.2013.
Autor:
Saša Drach

Free jazz počesto zna biti pilana. Ali, kad se dogodi sjajan koncert free jazza, onda nema ništa boljega od toga. Jer, improvizacija u svom stremljenju, ne smije biti ničime sputana, složit će se svaki jazz ovisnik. Treće večeri ovogodišnjeg jesenskog Jazz.hr festivala dogodio se baš takav koncert. Trio Vijay Iyera već je na početku večeri probio barijeru i pridobio publiku koja je glazbenike stalnim ovacijama nosila puna dva čudesna sata jazz koncerta koji će Zagreb pamtiti. Sada je jasnije zašto mladog Iyera smatraju vodećim američkim jazzistom, zašto je na DownBeatovoj anketi 2012. osvojio nevjerojatnih pet prvih mjesta što do sada nikad nije nikome uspjelo - kao najbolji jazz umjetnik godine, najbolji pijanist, kompozitor, njegov trio je proglašen za sastav godine, a album "Accelerando" s kojega su odsvirali dio skladbi, proglašen za album godine! Glazbu trija supotpisuju i kontrabasist Stephen Grump i bubnjar Marcus Gilmore, štoviše, tijekom koncerta u kreiranju zajedničkog zvuka sva trojica sudjeluju ravnopravno nakon što Iyer odradi skromne, koncentrirane pijanističke uvode, nalik duhovnim pripremama. Veličanstvene dinamičke figure, mijene boje zvuka, suptilni dijalozi glazbenika vidljivo ponesenih publikom - bila je to glazba na rubu otisnuća u neraspoznatljivo, ali uvijek u dosegu i smrtnicima - sve to je taj večernji jazz doživljaj približilo kakvom nadnaravnom iskustvu. Iyer je pijanist koji nema potrebu razmetati se vještinom, no i njegovi kolege kao da su se podredili određenju zajedničkog zvuka, tako da su skladbe kao u transu nizale, rasle i rastvarale se da bi ih na kraju elegantno vratili u prvotnu ljušturu. Gotovo je svaka od izvedbi završila minucioznim usporavanjem tempa i utišavanjem, sve dok pozornica ne bi utonula u tišinu iz koje bi omađijana publika tek nakon odaha počela frenetično pljeskati.

Prve večeri festivala vidno je ostarjeli Lee Konitz donio ipak punog dobrog raspoloženja i u duetu predstavio mladog Dana Tepfera, pijanista čiji album Bachovih Goldberg varijacija treba pažljivije poslušati. Druge večeri je sastav Aruana Ortiza svirao žestoko, ali i zamorno, a zadnje večeri je projekt violinista Gorana Končara i kvarteta Darka Jurkovića pojačanog čelisticom Ljerkom Končar, ponudio mješavinu klasične glazbe i jazza. U programu kojega se ne bi zastidio ni muzički bienalle, u Zagrebu je prvi puta izveden Papandopulov "Capriccio", ali i niz ujednačenih komada članova kvarteta, te Prohaske i Rusa Igora Frolova čiji je Divertimento za violinu, cello i orkestar izveden posebno atraktivno.

© 2008-2015 Jazz.hr / Hrvatsko društvo skladatelja