Dojmljiv nastup trija Jay Clayton/Fritz Pauer/Ed Neumeister

U Maloj dvorani Vatroslava Lisinskog održana 13. proljetna revija jazza

Datum objave:
17.05.2003.
Autor:
Davor Hrvoj

U organizacji Jazz kluba Zagreb HDS-a i KD Lisinski, od 13. do 16. svibnja održana je 13. Proljetna revija jazza. Kroz dva koncerta dnevno ova je međunarodna priredba, što se tradicionalno održava u Maloj dvorani Vatroslava Lisinskog, predstavila raznolik program, a uvela je i jednu novinu. Naime, održan je okrugli stol o povijesti hrvatskog jazza. S glazbenicima koji su sudjelovali u stvaranju hrvatskog jazza razgovarao je glazbeni kritičar Fran Potočnjak. Bio je to prvi u nizu razgovora, a snimljeni materijal poslužit će kao osnova za prikupljanje građe o povijesti i diskografiji hrvatskoga jazza.
Priredbu su obilježili nastupi izvođača suvremenog jazza, te slaba posjeta, posebice prve večeri. Evidentno je da je interes publike za jazz tijekom posljednjih trinaest godina u nas oslabio. Uz tešku materijalnu situaciju i još uvijek neravnopravan odnos prema jazz glazbi, razlog je loša promocija, ali i slaba zastupljenost jazza u medijima, te neadekvatno informiranje. Budući da svjetske zvijezde jazza rijetko nastupaju u Hrvatskoj, iako često dolaze u neposrednu blizinu (Slovenija, Austrija, Mađarska, Bosna i Hercegovina, Srbija), što bi moglo znatno olakšati organizaciju njihovih nastupa u nas, nedostaje kontinuitet organizacije pojedinačnih koncerata. Tako gostovanja glasovitih jazzista, primjerice jednog od najznačajnijih jazz gitarista Jima Halla koji je nastupio u ciklusu HDS-a i KD Lisinski, ili pak Jay Clayton na ovoj priredbi, ostaju gotovo nezapažena. No, organizator sustavno ispunjava jednu od uloga Jazz kluba Zagreb. Naime, uz predstavljanje svjetske suvremene jazz scene, Proljetna revija redovito pruža poticaj novom naraštaju naših jazzista. Ostavši dosljedan tradiciji predstavljanja neafirmiranih jazzista, umjetnički direktor Revije Antun Tomislav Šaban ponovno je na program uvrstio koncert pod nazivom Nove nade jazza ”Marjan Marjanović”, jedinu priredbu takve vrste u nas. Između brojnih pristiglih ponuda za sudjelovanjem, žiri u sastavu: Aleksandar Bubanović, Igor Savin i Neven Frangeš, odabrao je pet pjevačica i jednog gitarista. Uz prateći sastav u kojem su svirali bubnjar Salih Sadiković, bas gitarist Davor Črnigoj, klavirist Julije Njikoš i vibrafonist Igor Savin, uspješno su nastupili: Ines Mlinarić, Ana Laić, Josip Marcelić, Christina Vichita, Ivana Prgin i Martina Brnetić. S obzirom da je bio puno veći broj prijavljenih, veseli pojava velikog broja mladih zainteresiranih za izvođenje ovog žanra, a pokazana nadarenost budi nadu u bolje dane našeg jazza. Samo o njihovoj upornosti i snalažljivosti u još uvijek očajnim uvijetima za razvoj mladih jazz glazbenika, ovisi hoće li se održati u ovom nekomercijalnom području. Naime, brojni su nadareni jazz glazbenici, našavši se na sceni koja ne pruža adekvatne uvjete: nema jazz škole, mogućnosti za nastupanje i dovoljan broj glazbenika koji su spremni za suradnju s mlađima, mahom odustajali od bavljenja jazzom.
Reviju je svojim nastupom otvorio trio eklektična pristupa Folkestra koji je program prilagodio priredbi jazz karaktera. Suzdržaniji nego na klupskim nastupima, izvodili su originale, ali i poznate popularne skladbe koje transformiraju, prilagođuju osebujnom pristupu što objedinjuje jazz, pop, klasiku i tradicionalnu glazbu. Izvrsni glazbenici: klavirist i vokalist Mateo Martinović, kontrabasist Žiga Golob i bubnjar i udaraljkaš Krunoslav Levačić, predstavili su se improvizacijama punim humora i spontanosti. Dojmljive su bile obrade djela klasičnih autora: Rodrigova ”Concierta de Aranjuez” i Smetanine ”Vltave”.
Uigranim i uvjerljivim nastupom povjerenje organizatora je opravdao naš jedini stalni sastav slobodnog improviziranog jazza, GAP (Il Gruppo di Azioni Progressive), što ga čine saksofonisti Jerko Valdevit i Luka Peršić, kontrabasist Dejan Potkonjak i bubnjar Boris Beštak. Iako su do sada nastupali uglavnom na stranim festivalima profiliranim za takvu vrstu glazbe ili u atmosferi kluba s publikom koja je tijekom sedam godina djelovnja upoznala i prihvatila njihov iskaz, svoju su glazbenu zrelost i uvjerljivost pokazali i u deprimirajućem skromno popunjenom koncertnom prostoru. Demonstrirali su originalan zvuk i pristup dokazavši da su dostojni predstavnici hrvatske suvremene jazz scene u Europi.
Za demonstraciju third stream jazza, što donosi spajanje jazza i klasične glazbe, pobrinuo se Gudački kvartet Sebastian. Violinisti Anđelko Krpan i Korana Rucner, violist Nebojša Floreani i violončelist Zlatko Rucner pripremili su poseban program skladbi hrvatskih autora. Izveli su dva djela Miljenka Prohaske: ”Intimu za gudački kvartet” i praizvedbu ”Sebastiane za gudački kvartet”, te praizvedbu ”Ballasilena za gudački i jazz kvartet” Igora Savina i ”Mozaik za gudački i jazz kvartet” Borisa Papandopula. U druge dvije izvedbe pridružili su im se vibrafonistica Ivana Bilić, klavirist Matija Dedić, kontrabasist Saša Borovec i bubnjar Borna ©ercar.
Tentet Mirokado orkestar sastavljen od hrvatskih i slovenskih glazbenika (alt saksofonist i flautist Miro Kadoić, klarinetist i klavirist Ratko Vojtek, bariton saksofonist Damir Horvat, tenor saksofonist Saša Wozdecky, trubači Davor Križić i Tomislav Rukljić, trombonist Matjaž Mikuletič, gitarist Ivan Kapec, kontrabasist Nikola Matošić i bubnjar Aljoša Jerić) predstavio se Kadoićevim i Kapecovim skladbama u Kadoićevim aranžmanima suvremena iskaza.
Austrijski saksofonist i klarinetist Gerald Preinfalk i harmonikaš Klaus Paier improvizirali su autorsku glazbu koja obuhvaća širok spektar ineteresa, od tanga nueva do free jazza. Oduševili su predanom i kreativnom svirkom prožetom duhovitim dosjetkama.
Luka Udjbinac koji studira jazz gitaru na konzervatoriju u Klagenfurtu, predstavio se projektom ”Now And Beyond”. S međunarodnim sastavom u kojem su uz njega svirali saksofonist Saša Nestorović, klavirist Marko Petrušić, kontrabasist Goran Rukavina i bubnjar Marcus Gruber, izvodio je svoje skladbe što ih je snimio za svoj prvi, istoimeni kompakt disk. One donose stilsku raznolikost, a skladbom ”Mr. P. M.” posvećenom slavnom gitaristu Patu Methenyju Udjbinac je nedvosmelono pokazao iz kojeg glazbenog miljea crpi nadahnuće.
Priredbu je svojim nastupom zaključio austrijsko-američki trio neuobičajene formacije koji je ovom prigodom promovirao kompakt disk ”3 For The Road”. Uz pratnju dvojice svestranih glazbenika, virtuoznih improvizatora, klavirista Fritza Pauera i trombonista Eda Neumeistera, nastupila je pjevačica Jay Clayton. Poslije Pauerovih solo izvedbi vlastitih skladbi pridružila mu se Jay Clayton. Poznata kao predstavnica suvremenog improviziranog jazza iznenadila je izvedbama standarda: ”Young and Foolish” i ”It Could Happen To You” i stilu u mainstrem jazza. U drugoj im se pridružio i Neumeister, a u nastavku su ispunili očekivanja izvedbama koje bi zadovoljile svakog poklonika biennala. Izvodili su originale, ali i standarde poput Shorterovog ”Footprints”, a najdoljmljivije su bile spontane komunikacije Neumeistera i Jay Clayton.
 

© 2008-2015 Jazz.hr / Hrvatsko društvo skladatelja