Svjetsko glazbeno putovanje Zorana Majstorovića

Najvažniji za karakter glazbe na CD-u utjecaji su koji uključuju glazbene motive karakteristične za kulture raznih naroda svijeta, od Afrike preko dalekog istoka do hrvatske tradicionalne glazbe s naglaskom na istarsku ljestvicu.
Svjetsko glazbeno putovanje Zorana Majstorovića
Datum objave:
14.04.2020.
Zrelost, maštovitost i instrumentalistička vještina koje posjeduje riječki multiinstrumentalist (primarno gitarist), skladatelj i aranžer Zoran Majstorović, višestruki dobitnik nagrade Status, rijetke su osobine mladih glazbenika kao što je on. Većina drugih glazbenika tijekom svoje cijelokupne karijere nije ostvarila toliko suradnji i projekata s koliko se on može pohvaliti u svojim ranim tridesetim godinama. Osjeća se to u svim projektima u kojima djeluje, od kojih je svaki poseban na svoj način. Kad govorimo o suradnjama; ostvario ih je sa svim hrvatskim, ali i desecima stranih glazbenika, a kad je riječ o stilskoj raznolikosti; ona se kreće od straight ahead jazza preko world musica i fusiona do slobodne improvizacije.
 
Osim što je član mnogobrojnih sastava, vodi vlastite: ZM Loose Trio te Atma Mundi Ensemble s kojim je nedugo snimio drugi CD. Kroz ovo izdanje Majstorović se predstavlja kao vođa međunarodnog etno-jazz sastava, čiji je stožer u Rijeci, Europskoj prijestolnici kulture 2020., te autor devet skladbi, a do izražaja dolazi njegova vještina sviranja niza različitih glazbala. Na snimanju CD-a svirao je “samo” žičana: električnu i akustičnu gitaru, arapsku lutnju, saz i ukulele. Uz njega i hrvatskog bubnjara i udaraljkaša Borka Rupenu, svirali su stalni članovi ansambla: talijanski kontrabast i bas gitarist Simone Serafini i trubač Mirko Cisilino. U nekim izvedbama kao gosti su im se pridružili pijanist Matija Dedić i talijanski klarinetist i tenor saksofonist Francesco Bearzatti koji je od pariške L'accademie du Jazz de France bio proglašen najboljim europskim jazz glazbenikom 2011.
 
Iako je prvi album ansambla, Waters and Deserts, objavila diskografska kuća Croatia Records, ovaj je projekt u cijelosti ostvaren u Italiji. Naime, za snimanje su se okupili u studijima u Veroni i Goriziji, a mastering je napravljen u Udinama.
 
Nadahnjujuće selo Skitača
 
Za razliku od većine drugih sastava koji djeluju u istom (pod)žanru, a koji teže atraktivnim i agresivnim izvedbama, ovaj je, napravivši odmak od glazbe na prvom albumu, donio novi, osebujan pristup. Majstorović je kao skladatelj i aranžer ostvario nježniji, meditativniji, nepretenciozan istup s logičnim protkom energije, raznolikim zvukovima i diskretnim promjenama dinamike, na tragu glazbene estetike koju već gotovo pola stoljeća promovira ugledna diskografska kuća ECM. U tome je značajnu ulogu odigrao Stefano Amerio koji se pobrinuo za finalni zvuk albuma, a kao snimatelj je sudjelovao u realizaciji šezdesetak albuma objavljenih za tog izdavača.
 
No, najvažniji za karakter glazbe na CD-u utjecaji su koji uključuju glazbene motive karakteristične za kulture raznih naroda svijeta, od Afrike, preko dalekog istoka do hrvatske tradicionalne glazbe s naglaskom na istarsku ljestvicu. Time istarsku i hrvatsku glazbenu baštinu predstavlja svijetu ravnopravno uz najutjecajnije kulture svijeta, dokazujući da je njezina vrijednost ravna spomenutima. Naravno, njegov je materinji jezik jazz i zato, bez obzira o kojem se utjecaju radi, bez obzira iz kojeg miljea ili podneblja dolaze glazbenici s kojima surađuje, uvijek vodu usmjerava na svoj mlin. Upravo zato glazba na ovom CD-u zvuči svježe, zanimljivo i novo. The Road to Skitacha je glazbeno putovanje u kojem Atma Mundi Ensemble spaja razna glazbala i glazbene motive. Sjajan primjer je naslovna skladba CD-a nadahnuta uskom, zavojitom i za vozače, bicikliste ili planinare zahtjevnom cestom koja vodi do sela Skitača smješteng na istoimenom brdu pored Labina u Istri. U taj kontekst logično se uklopio istarski slikar Hari Ivančić čija su umjetnička djela iskorištena za opemu ovog izdanja.
 
Posljednja Arsenova snimljena izvedba
 
O svojoj skladateljskoj nakani Majstorović je rekao: “Kad pišem glazbu za Atma Mundi Ensemble prvenstveno razmišljam o tome kako i koje od glazbala koje sviram uklopiti u cjelokupni zvuk ansambla, kako u svojoj glazbi spojiti utjecaje raznih kultura i tradicija, kako posložiti boje unutar ansambla, kako ostaviti dovoljno prostora da svaki glazbenik koji izvodi moju glazbu pisanu za ansambl može ostaviti svoj trag na njoj. To je proces u kojem zaista uživam i nimalo mi ne smeta ako potraje.” Može li svojom glazbom dati doprinos stvaranju mira i ljubavi na našem planetu, Zemlji, što je njegova intencija? Naravno da može, jer ona će sigurno dirnuti srca ljudi i donijeti pomak, a svaki, pa i najmanji pomak je vrijedan pažnje.
Kao dodatak na ovo je izdanje uvrštena izvedba skladbe 1947 Sergia Endriga, jedina na CD-u koji nije napisao Majstorović. Kao gosti na snimanju su im se pridružili Matija i Arsen Dedić i to je ostala posljednja Arsenova snimljena izvedba. Izvorno je bila uvrštena na kompilacijski CD Sergio Endrigo - Momenti di jazz poznatog talijanskog časopisa Musica Jazz posvećen ovom velikom talijanskomm glazbeniku i Arsenovom prijatelju, koji je objavljen povodom 10 godina Endrigove smrti.
 
Iste, 2015. godine, u još jednoj kompilaciji tog časopisa, 100% Frank, povodom stote godišnjice rođenja Franka Sinatre objavljena je njihova izvedba skladbe All of me na kojoj im se kao gošća pridružila vokalistica Tamara Obrovac. Na kompilacijskom CD-u posvećenom talijanskom kantautoru, pjesniku i piscu Brunu Lauziju, koji će biti objavljen tijekom ove godine, sastav će biti zastupljen s njegovom nikad objavljenom skladbom Quando un figlio dice, a kao gost na toj izvedbi pridružit će se Bearzatti.
 
(Preuzeto iz časopisa Cantus, br. 197, lipanj 2016.)
 
© 2008-2015 Jazz.hr / Hrvatsko društvo skladatelja