Svjetski uspjeh nekonvencionalne hrvatske jazz glazbenice

Svjetski uspjeh nekonvencionalne hrvatske jazz glazbenice
Datum objave:
08.05.2020.
Redatelj serije Damien Chazelle, tvorac megapopularnog filma “La La Land”, za koji je dobio nagradu Oscar u kategoriji najboljeg redatelja, jednu od uloga povjerio je hrvatskoj jazz glazbenici Ladi Obradović.
 
Od danas na Netflixu počinje prikazivanje serije “The Eddy”. Bit će to prva od osam epizoda ove međunarodne multikulturalne serije snimane prošle godine u Parizu, pretežno na francuskom, engleskom, arapskom, a djelomično hrvatskom, srpskom, poljskom i španjolskom. Redatelj serije Damien Chazelle, tvorac megapopularnog filma “La La Land”, za koji je dobio nagradu Oscar u kategoriji najboljeg redatelja, jednu od uloga povjerio je hrvatskoj jazz glazbenici Ladi Obradović.
 
Lada se hrvatskoj publici trebala predstaviti 15. svibnja, kad je na festivalu Jazz.hr proljeće HDS-a trebala nastupiti uz klavijaturista Davida Tixiera, no festival je zbog pandemije izazvane koronavirusom odgođen za sljedeću godinu. Osim kao bubnjarka i skladateljica, ova odvažna, kreativna, nekonvencionalna i svestrana umjetnica aktivna je i kao aktivistica koja se svojim humanitarnim djelovanjem zalaže za političku i socijalnu osvještenost. Osim toga, kao znak porške Vukovaru i Slavoniji dizajnirala je jedan model tenisica Startas.
 
Pomoć psihijatara
 
Sudeći prema dosadašnjim aktivnostima odabir upravo nje za jednu od uloga u spomenutoj seriji nije iznenađenje, iako je u ogromnoj konkurenciji na globalnoj sceni to zapravo velik uspjeh i priznanje ovoj umjetnici otvorena duha. No ipak, to, glumačko iskustvo, za nju je bilo potpuno novo. O tome, kao i o drugim detaljima vezanim uz snimanje serije “The Eddy”, govorila je u eksluzivnom razgovoru za Novi list. “Ponudu za kasting dobila sam u srpnju 2018.”, rekla je. “Počela sam se pripremati nekoliko mjeseci unaprijed s obzirom da je za mene sve u glumačkom svijetu novo. Generalno poslu pristupam vrlo ozbiljno, tako da smatram da je sve u vezi priprema bilo komplicirano za nekoga tko se priprema za prvu glumačku ulogu. Kreiranje same uloge je proces koji je trajao mjesecima, pogotovo uzimajući u obzir da je djevojka koju sam inkarnirala, Katarina, poprilično karakterno složena. Za ulogu Katarine sam se pripremala uz pomoć instruktorice glume i dijaloga na francuskom i engleskom Dany Héricourt, redatelja Damiena Chazella i Alana Poula s kojima sam imala priliku provesti na snimanju najveći broj dana. Također sam se okružila raznom literaturom kako o glumi tako i o emocionalno socijalnoj probematici koja prati djevoku koju mi je obaveza bila utjeloviti. Pomoć sam imala i od psihijatara Hrvoja Handla i Domagoja Štimca koji su mi razjasnili neke najbitnije aspekte dotične problematike. Pripreme sam provela i u radu sa  kaskaderima, posjetima bolnici i razgovorom s medicinskim sestrama, make up dizajnerima i umjetnicima te sam o detaljima uloge razgovarala s piscem Jack Thornom. Svaki od tih ljudi mi je uvelike pomogao stvoriti ulogu i živjeti s njom tijekom dugih sedam mjeseci.
 
O tome kako su tekle pripreme i samo snimanje, Lada je rekla: “Serija“The Eddy” snimana je od strane vrhunske glumačke i redateljske ekipe te ostatka tima poput frizera, make up artista, set dizajnera itd. Svi od njih su već planetarno poznati po radu na nekim od filmova za koje smo više manje svi čuli i pogledali ih. Glazbene pripreme su počele u Hollywoodu prije samog snimanja te smo višetjedne probe nastavili u Parizu. Odmah nakon intenzivnih probi i priprema nastavili smo sa snimanjem koje je trajalo sljedećih šest mjeseci. Kako je već medijski najavljeno, moje pojavljivanje se odvija najviše tijekom sedme epizode, gdje pratimo priču iz Katarinine perspektive, tako da sam najviše vremena, nakon glazbenog dijela provedenog s Damien Chazellom u prve dvije epizode, provela s redateljem Alanom Poulom od kojeg sam imala priliku naučiti jako puno u zajedničkom radu na setu.”
 
Vrtlog
 
Serija “The Eddy” je specifična po načinu snimanja. Sva glazba, koja je 8. svibnja, isti dan kada se emitira prva epizoda serije, objavljena je za izdavačku kuću Arista Records/Sony, bila je snimana sa setu uživo, što je rijetkost u filmskoj industriji. Pjesme su komponirali Glen Ballard i Randy Kerber”, rekla je. “Glen je poznat po radu s Alanis Morissette na njenom albumu “Jagged Little Pill”, za koji je dobio nagradu Grammy, te po radu na albumu “Bad” Michaela Jacksona. Randy svira veliku večinu Holywoodskih produkcija u zadnjih četrdesetak godina. Glenove kompozicije su vođene vokalom i prekrasnim tekstovima po kojima je pisac Jack Thorne kreirao radnju. Proces cijele serije je počeo zapravo od glazbe. Glen je u Los Angelesu imao bend nazvan The Eddy, što znači “vrtlog” a ne muško ime kako puno ljudi zabunom misli. Skladbe su već imale formu kad sam ja pristupila bendu. Nakon priprema snimali smo glazbu na setu uživo uz glumce oko nas. Neki od glavnih glumaca su briljantna Amandla Stenberg (“Hunger Games”, “The Hate You Give”), te glavni lik serije, Andre Holland (“Moonlight, Selma) uz kojeg sam naučila strašno puno, te poznati francuski glumci Leila Bekhti (Tout ce qui brille”) i Tahar Rahim (“A Prophet”), i pjevačica i glumica Joanna Kulig (“Cold War”). Sjećam se jedne situacije gdje smo u sred pjesme morali stati kako bi se čuo razgovor dva glavna glumca koji su imali važan dijalog, a vodili su ga pokraj nas, i na sljedeči znak smo morali nastaviti dio u pjesmi kao da taj prekid nije postojao. To znači morali smo “zamisliti u sebi” da pjesma i dalje svira i onda odjenom biti svi skupa četrdeset sekundi kasnije. Iako smo svi sumnjali da je nešto tako izvedivo pogotovo na setu, u prvom smo pokušaju svih šestero nastavili svirati u isti trenutak. Toga se sjećam kao jedne od zanimljivih situacija jer smo bili ispred kamere i nismo se smijeli smijati niti izgledati iznenađeno iako smo bili, i vjerojatno si je svaki osobno govorio nešto kao da previše vremena provodimo skupa.”
 
Sloboda u interpretaciji
 
Divljenja je vrijedno njezino sudjelovanje u snimanju u dvostrukoj ulozi, onoj glumice i glazbenice, posebice zato što su su preklapale i cijelo je vrijeme trebala biti usredotočena na obje istodobno. “Serija je koncipirana tako da se glazba i gluma isprepliču gotovo neprimjetno, iako nema nikakve konotacije mjuzikla. Osobni izazov je bio kako svirati i glumiti satima uz potpunu koncentraciju, no bez mogućnosti zagrijavanja ruku svaki put kada bi ponavljali svirački “take” unutar kojeg ima dosta elemenata glume. Damien je poznat po snimanju neisprekidanih dugih sekvenci što je nekad značilo jako puno ponavljanja i višesatnog snimanja iste scene. Što se tiče tekstova, kako niti engleski niti francuski nisu moji materinji jezici, pripremala sam se unaprijed da bi bila sigurna kako sav tekst znam 100 % napamet bez ikakvih većih problema u memorizaciji ili izgovoru ni slabijih točaka kako bi se na setu fukusirala samo na ulogu, glumu i sviranje.”
 
Radi se o međunarodnom bendu, a svi s kojima je svirala na snimanju profesionalni su glazbenici: američki klavirist Randy Kerber, haićansko-kanadski kornetist, flautist i saksofonist Jowee Omicil, francuski trubač Ludovic Louis, kubanski kontrabasist Damien Nueva i poljska pjevačica i glumica Joanna Kulig, koja je jedina glumica od cijelog glazbenog tima, no ima i višegodišnje pjevačko iskustvo, a poznata je po glumačkoj ulozi, u kojoj također pjeva, u nagrađivanom filmu “Cold War”. Ostalim glazbenicima, pa i Ladi Obradović, ovo je prvo pojavljivanje na ekranima u ulozi glumaca.
 
Lada je zanimljiva osobnost, a poznavatelju njezina karaktera prirodno se nameće pitanje koliko je svojeg šarma, osebujnosti i kreativnosti uspjela unijeti u ulogu. “Serija “The Eddy” donosi priču o jazz glazbenicima i improvizaciji, pa je tako i u samom pristupu bila dozvoljena doza slobodne interpretacije”, rekla je. “Svaki od glumaca i glazbenika dobio je ulogu, prije svega, na temelju svoje osobnosti koju je trebao na neki način iskoristiti. Katarina i ja imamo puno toga zajedničkog, no i puno toga što je ona proživjela a o čemu ja nisam imala nikakvih iskustva niti saznanja. Generalno, naravno, imamo priču koju treba pratiti, ali nakon mjeseci provedenih u kreiranju uloge mi smo imali svoj dio riječi o tome kako lik kojeg predstavljamo razmišlja, na koji način bi što rekao, i koje stvari nikad ne bi napravio. Puno se toga odvijalo u pripremama no i na setu u dogovoru sa cijelom ekipom, redateljem, piscem i producentima.”
 
Davor Hrvoj
 
(Fotka: Lada Obradović; snimio David Tixier)
 
(Objavljeno u Novom listu od 8. svibnja 2020.)
© 2008-2015 Jazz.hr / Hrvatsko društvo skladatelja