Nova diskografska izdanja Ratka Zjače

Nova diskografska izdanja Ratka Zjače
Datum objave:
18.05.2020.

Kompozicija je vrh glazbene piramide

            Četvrt stoljeća diskografse karijere hrvatskog jazz glazbenika Ratka Zjače, a niti jedan album objavljen u Hrvatskoj!? Naime, ovaj je gitarist, skladatelj i glazbeni pedagog nakon studija u Nizozemskoj, nastavio živjeti u toj zemlji, zahvaljujući čemu su mu omogućeni bolji uvjeti za rad i napredovanje u karijeri. No, nakon što je prošle godine dobio nagradu “Miroslav Sedak Benčić” Hrvatskog društva skladatelja za autorsko stvaralaštvo na području jazz glazbe, te je nastupio na festivalu Jazz.hr jesen HDS-a, pokrenuta je inicijativa se objavi album za hrvatskog izdavača. Budući da je trebao biti predstavljen presjek njegovog autorskog rada logično je bilo da izdavač bude Cantus. Zahvaljujući susretljivosti diskografske kuće In + Out Records, s kojom je pod ugovorom i za koju objavljuje više od deset zadnjih godina, stvorili su se uvjeti da se objave odabrane snimke s albuma ostvarenih za tog izdavača, ali i dvije iz ranog razdoblja koje je su objavili Nishville Records i Laika Records.

            Objavljivanje albuma “The Places You Will Go” u Hrvatskoj za Zjaču donosi poseban emotivan naboj. Naime, u Zagrebu je odrastao i stekao prvu glazbenu naobrazbu te počeo svirati, najprije rock, a potom i jazz. “U Zagrebu tada nije bilo nikakve glazbene literature”, rekao je. “Bilo je to vrijeme prije YouTubea, Googlea i FB-a. Snalazili smo se kako je tko znao, ali bio je nevjerojatan entuzijazam. Posuđivali smo ploče, kopirali note, ako bi netko kupio knjigu u Italiji ili Njemačkoj svi su se njom služili. Bilo je puno teže doći do informacija, ali znali smo svaku notu ili svako slovo. Slušali bismo jednu ploču tri mjeseca svaki dan. Ja sam, primjerice, poderao dvije ploče Virtuoso Joea Passa jer sam dan i noć skidao linije i akorde. Moj prijatelj i fenomenalan glazbenik Renato Rožic dolazio je svake zime i ljeto na praznike iz Njemačke gdje je studirao i pokazivao mi što i kako da vježbam. Renato je za nas bio nešto kao YouTube za današnje klince, ali on je govorio puno dublje nego što se danas priča. Naime, ogromna je količina informacija čisto smeće i svi nešto predaju, ali većinom bez ikakve metodike i didaktike.

Metaforički pristup

            Iz tog, ranog razdoblja posebice se sjeća Boška Petrovića koji mu je također puno pomogao. “Glazbenici prijašnje generacije kao što su Boško ili Miroslav Sedak Benčić imali su jak identitet kao osobe i glazbenici. Boška sam posebno volio jer je bio iskren čovjek i rekao je što misli ljudima u lice”, rekao je Zjača. “Imao je nevjerojatan smisao za humor, bio je sjajan glazbenik, izvrstan vođa grupe i izuzetno sposoban organizator. Jednom mi je rekao da u Rotterdamu predaje Joe Pass i da bi bilo pametno da odem na prijemni i studiram s njime. Boško je bio autoritet i naravno da sam ga poslušao, a to mi je promijenilo život. Primjerice, da mi je rekao da ostavim gitaru i sviram harmoniku, vjerojatno bih i to napravio. Uvijek je bio zainteresiran za moj razvoj, pratio je kako mi ide vani i motivirao me na rad.

            Na ovom CD-u objavljene su izvedbe Zjačinih skladbi iz svih razdoblja karijere. “Od početa mi je bilo jasno da, želim li svirati s ozbiljnim glazbenicima i objavljivati za respektabilnog izdavača, moram raditi na vlastitoj glazbi. Meni je kompozicija vrh glazbene piramide. Tu se vide glazbeni način razmišljanja i emocije autora.

            Izvedbe je ostvario s raznim postavama u kojima redovito sviraju elitni jazzisti. “Izbor nije bilo lako selektirati jer bilo je mnogo mogućnosti, ali odabrao sam bitne momente s meni najdražim suradnicima”, rekao je “Kriterij je bio raznolikost u grupama, glazbenicima i raznim projektima.” Primjerice, na ovim snimkama to su Reggie Workman, Miroslav Vitous, John Patitucci, Al Foster, Steve Gadd, Adam Nussbaum, Antonio Sanchez, John Riley i drugi. Svi oni s oduševljenjem ističu koliko uživaju svirati s njim i koliko uživaju svirati njegove skladbe. Dokaz tome izjave su slavnih glazbenika kao što su Peter Erskine, Randy Brecker, Lenny White, John Abercrombie, Vernon Reid i Reggie Workman, koje se objavljene u knjižici albuma. “Kad sviraš sa vrhunskim glazbenicima bitno je da vide i osjete da znaš što želiš”, kaže Zjača. Najgore je da ih probaš impresionirati, jer tada ego stvara problem i tu više nema glazbenog dijaloga. Često ne trebamo ni razgovarati o glazbi, samo sviramo, a potom netko ima sugestiju oko dinamike, forme, tempa, grupne interakcije. To su glazbenici koji imaju nevjerojatno iskustvo tako da im je sve jasno, a glazbi često pristupaju metaforički.

Idealna konstelacija

            Istodobno s objavljivanjem njegovog prvog hrvatskog izdanja, Zjačina matična kuća In + Out Records objavila je album “Light In the World” sastava Nocturnal Four. Nazivom sastava podsjeća na ranu suradnju sa saksofonistom Stanislavom Mitrovićem s kojim je vodio The Nocturnal Mission Quartet i snimio album “A Long Time...”. Kao i na prethodnom albumu Nocturnal Foura, “Life On Earth”, suradnici na snimanju bili su mu orguljaš Renato Chicco i saksofonist Stefano Bedetti, dok je bubnjara Antonia Sancheza zamijenio John Riley. Uz orguljaški zvuk, upravo su ta dvojica bubnjara ključna za projekt koji Zjača želi dokumentirati kao trilogiju. Naime, i sam je želio biti bubnjar, a njegova zaluđenost tim glazbalom traje do danas. Zato je odlučio da će u svakom dijelu trilogije svirati drugi bubnjar. Nakon što je svojom glazbom šarmirao ovu dvojicu, za snimanje trećeg će CD-a svirati još jedan od njegovih omiljenih. “Želim da bubanjar ima slobodu i da cijelo vrijeme reagira zajedno s grupom, potpuno ravnopravno, a ne da samo drži ritam kako bi ostali mogli koristiti svoje instrumente za ego tripove”, rekao je. “Veliki bubnjari to znaju i zato je velik užitak svirati s njima. Cijela glazbena gravitacija vrti se oko njih: sound, groove, dinamika, ali i otvoreni vidici.

            Spomenuta formacija odraz je njegove mladalačke fascinacije sastavima koji su svoju glazbu zasnivali na zvuku Hammond orgulja i hardbopu nadahnutom soulom i funkyjem. O takvoj je kombinaciji godinama razmišljao, ali put ga je uvijek vodio u drugom smjeru, jer Zjača je glazbenik širokih interesa. No, kad je prije četiri godine svirao s Renatom Chiccom - prije toga je snimio album s Bedettiem - shvatio je da je to idealna konstelacija za njegov budući projekt.

            Iako je ta formaciji karakteristična za razdoblje 1950-ih i 1960-ih, Zjačina glazba tek djelomično podsjeća na taj zvuk koji je, kao i pristup, suvremeniji, blizak onom po kojem ga poznajemo s njegovih albuma. Zapravo, u nekim situacijama, primjerice u izvedbi skladbe “Trilogy Evolution”, otišao je dalje, upuštajući se u sferu avangardnog jazza, s apstraktnim kolektivnim improvizacijama.

Autentičnost glazbene priče

            Iako je od samog početka diskografske karijere na svim albumima bio zastupljen kao skladatelj, ovo je njegov prvi CD na koji je uvrstio isključivo vlastite skladbe, zanemarimo li kompilacijske albume “Now & Then” i “The Places You Will Go”. Tome se približio na prethodnom, “Life On Earth”, na kojem je uz njegove tek jedna Bedettijeva. Kad je osmislio projekt počeo je pisati glazbu i u relativno kratkom razdoblju napisao tridesetak kompozicija primjerenih za izvođenje s ovom postavom. Njegova autorska vještina nije upitna. Naime, Zjača je, uz Matiju Dedića, jedini hrvatski jazz glazbenik čija djela izvode slavni svjetski jazzisti. Među ostalima, osim spomenutih bubnjara, do sad su ih svirali svi koji su spomenuti u tekstu o albumu “The Places You Will Go”.

            Skladbe su raznolike, svaka donosi svoju glazbenu priču, a sve se organski pretapaju jedna u drugu. “Znao sam da imam tri iskusna glazbenika koji su potpuno otvoreni prema svim glazbenim formama i znaju slušati i svirati ono što glazba traži od njih”, rekao je. Svaki od njih ima svoj identitet u zvuku i pristupu glazbe tako da sam imao potpuno jasnu sliku kod pisanja. Suradnja s takvim glazbenicima donosi veliku slobodu. Meni kao skladatelju i instrumentalistu bitno je da čujem glazbenu priču koja ima svoju autentičnost, kontraste i orginalnost u svim harmonijskim, ritmičkim i linearnim segmentima. Zato sam nastojao stvoriti uvjete za postizanje nepredvidivosti koja nam daje posebnu kreativnu energiju i motivaciju za zajedničko muziciranje i stvaranje. Kroz skladbe sam predstavljao motive koji se prepliću i stvaraju izazov za sviranje i slušanje, a raznolikim formama nastojao sam izbjeći pretenciozan i konvencionalan pristup i otvoriti mogućnosti za spontane kolektivne improvizacije, ali uvijek u službi grupne dinamike.

            Kad je dao naziv ovom albumu Zjača nije znao da ćemo svi zaglibiti u socijalnoj izolaciji izazvanoj koronavirusom. No, sad misli da je naziv CD-a idealan za ovo vrijeme jer na svijet gleda pozitivno i vidi svijetlo na kraju ovog tamnog tunela - kao Light In the World”.

Davor Hrvoj

(Preuzeto iz Novog lista od 17. svibnja 20120.)

© 2008-2015 Jazz.hr / Hrvatsko društvo skladatelja