Split je pružio ruku jazzu

Split je pružio ruku jazzu
Datum objave:
08.06.2020.

Split Open Jazz Fair 2019, Spona/Aquarius Records

            Festival je, drugu godinu za redom, održan 23. i 24. kolovoza u splitskom Đardinu, u sklopu programa “Evo ruke” koji, pod geslom kreativnosti, otvorenosti, kulture i različitosti, organizira splitski glazbenik Steve Wolfman Stivi. Ovim festivalom, ali i albumom Stivi je napravio veliki pomak u shvaćanju važnosti kontinuiranog uvrštanja jazz glazbe u kulturne programe grada Splita, ne samo zbog unapređenja turizma nego i života stanovnika. Prvi dan bio je posvećen instrumentalnom, a drugi vokalnom jazzu.

Istraživanje tradicije

            Snimka nastupa sastava Borna Šercar's Jazziana Croatica čini sadržaj prvog albuma. U novoj postavi uz vođu sastava, bubnjara Bornu Šercara, sviraju klavijaturist Hrvoje Galler, saksofonist Vojkan Jocić i gitarist Elvis Penava. Šercar je dobitnik nagrade “Miroslav Sedak Benčić” Hrvatskog društva skladatelja za autorski rad i zato ne čudi što su izvodili isključivo njegove skladbe, ovom prigodom s njihova posljednjeg albuma, a prvog koji su snimili s ovom postavom, “Rise After Fall”. I na koncertu u Splitu demonstrirali su sjajan spoj tradicije i suvremenog. Naime radi se o skladbama kroz koje suvremenim glazbenim jezikom, spajajući razne stilove i zvukove, prizivaju motive tradicijske glazbe i priča iz raznih krajeva hrvatske. Tome nedvosmisleno svjedoče i naslovi skladbi koji ukazuju na njihovova istraživanja: “Imotska elegija”, “Bura”, “Klek's Witches”, “Pastir Loda”, “Velebit Uprising”, “Rab Cake” i “Sunken Ships”.

Autorska vrijednost

            Drugi album donosi snimku koncerta klavirista Zvjezdana Ružića koji je za tu priliku okupio trio u kojem su uz njega svirali kontrabasist Ivar Roban Križić i bubnjar Borko Rupena. Na programu su bile Ružićeve skladbe koje se, poput Šercarovih, naslanjaju na hrvatski folklor, ali također tumačene kroz suvremeni glazbeni jezik: “Alkar Salko”, “Linđo”, “Moreška” i druge. Izvorno su uvrštene na albume “The Nightingale Cabaret” i “Elfin Farewell” koje je snimio sa svojim stalnim sekstetom i zato je zanimljivo čuti kako ih je prilagodio formaciji trija. Zbog toga je uloga klavira izraženija nego na izvornim izvedbama, ali osnovna misao i poruka su i te kako jasne. Osjeća se to i u izvedbi skladbe “Delightful F” koju je prošle godine objavio na istoimenom albumu što ga je snimio solo, ovom prilikom s triom i bez melotrona, što je bio još jedan iskorak, ali i potvrda njegove autorske vrijednosti.

Ad hock dueli

            Uz pjevačicu Jasnu Bilušić, čiji je nastup uvršten na treći album, u njezinom su sastavu New Deal svirali saksofonist Saša Nestorović, kontrabasist Saša Borovec i gitarist Marko Bertić. Jasna Bilušić je svestrana pjevačica prebogatog repertoara, sastavljenog ne samo do jazz standarda, nego i šansona, kancina i pop pjesama. Zato se svaki put može prilagoditi situaciji, ugođaju, publici, trenutnom nadahnuću. Tako je ovom prigodom, uz jazz standarde kao što su “Just One of Those Things”, My Favorite Things”, “Take Five” i druge, osjećajno otpjevala narodnu “Što te nema”, ali i popularnu “Anima e core”. Iako ne improvizira često, ovom prigodom nadahnuto je pjevala scat stilom, u iznimno brzom tempu, u izvedbi jazz standarda “Four Brothers”, te je, na oduševljenje publike, izazivala članove sastava na ad hock duele.

Opušteno i sugestivno

            Svestranošću se može pohvaliti i Black Coffee ft. Martine Thomas, jedan od malobrojnih jazz sastava iz Dalmacije, čiji je nastup uvršten na četvrti album. Naime na njihovom su repertoaru jazz standardi, bossa nove, soul, šansone, kancone, pop pjesme... Tako su koncipirali i ovaj nastup - od svega pomalo. Izvodili su skladbe s njihovih albuma “Yo Yo” i “Once Upon a Time”, ali i druge. Sastav koji čine glazbenici iz Zadra i Splita: bas gitarist Renato Švorinić, bubnjar Jadran Dučić Čićo, klavijaturist Ivan Ivić i pjevačica Martine Thomas, već je godinama na okupu i postigao je zavidnu uigranost, što se osjetilo i ovom prigodom. Poznate su pjesme, među ostalima “Ne me quitte pas”, “Killing Me Softly With His Song”, “A Night In Tunisia”, “Fragile”, “Sunny” i “New York State of Mind”, izvodili su opušteno i sugestivno.

Davor Hrvoj

(Preuzeto iz Novog lista od 7. lipnja 2020.)

© 2008-2015 Jazz.hr / Hrvatsko društvo skladatelja