Jazz virus vs. koronaviris

Jazz virus vs. koronaviris
Datum objave:
10.07.2020.

U organizaciji “kriznog stožera” Liburnia Jazza u Opatiji je od 3. do 5. srpnja dvadeseti put za redom održan Liburnia Jazz, jedan od najdugovječnijih hrvatskih jazz festivala. Nakon što je gotovo otkazan zbog nenadanog napada koronavirusa koji je nemilosrdno pokosio sve segmente ljudskih života, Festival je zahvaljući upornosti i snalažljivosti organizatora održan i to na zadovoljstvo publike. Naravno, uz poštivanje mjera opreza koje je propisao jedan drugi krizni stožer, onaj koji želi suzbiti COVID-19, za razliku od “kriznog stožera” Liburnia Jazza koji se zalaže za posve drukčiji pristup, onaj koji želi raspršiti virus, ali ne koronavirus nego virus jazza. To je bilo moguće zato jer su se koncerti održali na Velikoj ljetnoj pozornici gdje je, iako se sjedilo s propisanim razmakom, bilo dovoljno publike da u sinergiji s glazbenicima stvori uzbudljivu atmosferu.

Šalji dalje

            Osim po dugovječnosti festival se može pohvaliti sjajnim programima sa hrvatskim i stranim uglednicima jazza. Uz brojne naše: Boška Petrovića, Nevena Frangeša, Matiju Dedića, Darka Jurkovića i druge, tijekom godina nastupili su kultni svjetski glazbenici, među ostalima Mark Johnson, Eliane Elias, Mike Mainieri, Kenny Garrett, Christian Scott, Joe Zawinul, Medeski Martin & Wood, Hiromi, Ignacio Berroa, Maria Joao, Gonzalo Rubalcaba i Randy Brecker. Impresivno! Dobrobit za zajednicu grad i županiju - neosporan! Dobrobit za lokalne glazbenike - neprocjenjiv! Za ljubitelje jazza nije upitno gdje se trebaju naći svake godine prvog vikenda u srpnju. O svim tim uspjesima svjedoči izložba plakata i flajera Liburnia Jazz Festivala iz kolekcije Jasne Knaffl, koja je otvorena u subotu u vili Angiolini, a bit će otvorena do 2. kolovoza.

            Sve to događa se zahvaljujući utemeljitelju i umjetničkom ravnatelju festivala Elvisu Staniću. Zapravo on na taj način nesebično nastavlja provoditi u djelo dobro, zdravo načelo jazz glazbe - šalji dalje. Naime, mnoge od spomentih vrlina usvojio je od svojeg mentora Boška Petrovića koji je bio sjajan instrumentalist: vibrafonist, bubnjar, udaraljkaš, harmonikaš, violinist, pijanist koji je surađivao s jazzistima svjetskoga glasa, ali i fenomenalan skladatelj, glazbeni pedagog, organizator koncerata i festivala, diskograf... Poput Boška i Elvis svira razna glazbala, prije svega gitaru i harmoniku, ali i druga, što možemo čuti tek u rijetkim jam session prilikama, napisao je velik broj prepoznatljivih skladbi, organizira festival i glazbenu radionicu Jazz Ex Tempore, surađuje s glazbenicima iz Hrvatske i svijeta, djeluje kao producent i glazbeni pedagog, mentor... Primjerice, tek desetak dana nakon Liburnia Jazz Festivala sudjelovat će kao predavač, kao i svake godine, na Ljetnoj glazbenoj školi Hrvatske glazbene mladeži u Grožnjanu, koju je Boško godinama vodio.

            Naravno da je Boško, kao najvažniji hrvatski jazzist nastupio na Liburnia Jazz Festivalu. U trajnom sjećanju ostala mi je epizoda kad je nastupio na drugom izdanju koji se tada još održavao na rivi u Lovranu. Odjednom se s Učke spustila oluja s pljuskom i glazbenici iz njegovog sastava očekivali su Boškov znak da počnu spašavati svoja glazba, ali on je bio toliko udubljen u svirku da mu nije bilo ni kraj pameti prekinuti to nadahnuće trenutka. U jednom času oluja se toliko razmahala da je vjetar srušio visoki željezni stup s reflektorima koji je tresnuo o pod tik do Boška. I tada je pokazao svoju prgavu, svadljivu stranu karaktera - kao da se želio bosti s jačim od sebe. Taj čovjek nije imao respekta niti protiv razornih sila prirode. Tek kad je svršio skladbu koju je započeo bez ikakvog znaka emocije, ležerno je krenuo prema garderobi.

Autorski pristup

            Višestruko aktivan kao glazbenik i organizator, Elvis Stanić nije mogao poželjeti boljeg mentora od Boška Petrovića. No, Elvis je potpuno drukčija osobnost - pristojan, uglađen, prisupačan, uvijek spreman pomoći, ali na profesionalnom planu također kompetentan, poduzetan, marljiv, spreman mlađima prenositi znanje. Primjerice, svi koji su nastupili na ovogodišnjem izdanju Festivala njemu zahvaljuju na mentorstvu i zato su odlučili pomoći nastupivši uz simboličnu naknadu. Elvis Stanić je, ne samo kroz Festival, jedan od najzaslužnijih što su se na široj liburnijskoj sceni razvili svestrani glazbenici, oni kojima su bliski različiti glazbeni idiomi. Takva glazbena filozofija obilježila je i ovogodišnji Festival. Naime, svi sastavi izvodili su neku od inačica fusion glazbe, jazz-rocka, a svaki je nastup obilježio autorski pristup.

            Na otvorenju je nastupio kvartet riječkog bubnjara i skladatelja Branimira Gazdika. Uz njega svirali su njegovi stalni suradnici: saksofonist Lenart Krečić, klavijaturist Maasej Kovačević i bas gitarist Vedran Ružić. Izvodili su Gazdikove skladbe s njegovih albuma “Friendly”, “Link” i “Live at Trsat Castle”, ujključujući i Porinom nagrađenu “Gifted”. Iste večeri nastupio je kvintet riječkog gitarista Brune Mičetića koji je izvodio njegove skladbe s novog CD-a “Out of the Shadow”. Svirao je istom postavom s kojom ga je snimio: saksofonistom Vojkanom Jocičem, klavijaturistom Joeom Kaplowitzem, kontrabasistom i bas gitaristom Bojanom Skočilićem i bubnjarem Dadom Marinkovićem. Na odobravanje publike koncert je priveo kraju izvedbom skladbe “Chromazone” gitarista Mikea Sterna koji je već dva puta nastupio na Liburnia Jazz Festivalu.

            Veći dio Festivala bio je u znaku gitarista, a druga večer u cijelosti. Na početku je nastupio Darko Jurković Charlie koji nije bi najavljen u programu jer do zadnjeg časa nije znao hoće li moći nastupiti. No, Elvis mu je ostavio mogućnost odluke na dan koncerta jer, kako je rekao u najavi, Charlie je najbolji gitarist u okružju. Predstavio se solo, svirajući dvije gitare istodobno, u izvedbama vlastitih skladbi i standarda, s podosta prizvuka klasične glazbe. Elvis Stanić Group je u većem dijelu izvodio novi program s uglavnom Stanićevim skladbama kroz koje autor odaje počast glazbi koju je slušao u mladosti - rock i prog rock. Za premijerne izvedbe tih skladbi udružio se s pjevačicom koja koristi razna elektronička pomagala Albom Nacinovich, klavijaturistom Ivanom Popeskićem, bas gitaristom Damjanom Grbcem i bubnjarem Branimirom Gazdikom. Vrhunsku postavu okupio je i gitarist Ivan Pešut: saksofonista Vojkana Jocića, bas gitarista Vedrana Ružića, bubnjara Dušana Kranjca i uradaljkaša Hrvoja Rupčića. Izvodili su Pešutove skladbe s njegova albuma “Timeline” za koji je ove godine dobio nagradu u kategoriji Najboljeg instrumentalnog albuma.

            Festival je zaključen u nedjelju tradicionalnom dvosatnom vožnjom Jazz Boatom po opatijskom akvatoriju. Na brodu je blues-rock svirao Jed Becker's Group: gitarist i pjevač Emir Grozdanić, bas gitarist Damjan Grbac i bubnjar Tonči Grabušić, a u nekim izvedbama pridružio im se neumorni Elvis Stanić koji će, ne sumnjamo, iščarobirati i jesenski Jazz Ex Tempore.

 

Davor Hrvoj

 

(Preuzeto iz Novog lista od 7. srpnja 2020.)

© 2008-2015 Jazz.hr / Hrvatsko društvo skladatelja