Održana 21. Ljetna jazz radionica Bol i 1. Jazz festival Bol

Održana 21. Ljetna jazz radionica Bol i 1. Jazz festival Bol
Datum objave:
31.08.2021.

Održani 21. Ljetna jazz radionica Bol i 1. Jazz festival Bol

 

Jazz kojem se mnogi vraćaju

 

            U organizaciji Hrvatske kulturno umjetničke baštine i Centra za kulturu Općine Bol od 23. do 30. kolovoza održana je Ljetna jazz radionica Bol. Kao i svake godine predavači su bili naši ugledni jazz glazbenici, članovi jednog od najdugovječnijih hrvatskih jazz sastava, Zagreb Jazz Portraita, ali i suradnici najuglednih hrvatskih glazbenika: kontrabasist Nenad Jura Vrandečić, gitarist Mario Igrec i saksofonist Saša Nestorović, te pjevačica Maja Savić, ali i bubnjar Boris Beštak kao suradnik u nastavi. Oni prenošenje znanja, iskustva i glazbenih materijala mlađim naraštajima smatraju svojim poslanjem, posebice zato što je to njima bilo uskraćeno u formativnim godinama i morali su se snalaziti sami. Naime, iako su danas putem interneta dostupni mnogi podaci, savjeti i edukativni programi, osobno kontakt s mentorom još uvijek je nezamjenjiv u obrazovnom procesu. Zato zasluge za dugovječnost i uspješnost Radionice pripadaju predavačima koji su se izmjenjivali tijekom svih tih godina. Uz njih povremeno su sudjelovali pijanisti Matija Dedić i Hrvoje Galler, američke vokalistice Judy Niemack i Deborah Carter, argentinsko-britanski vokalist i gitarist Guillermo Rozenthuler, bubnjari Jurica Ugrinović, Kruno Levačić, Boris Beštak i Borna Šercar, saksofonist Miro Kadoić, trubač Davor Križić, kontrabasist Saša Borovec i gitarist Zoran Rebrović.

Dobro društvo

            Ljetna jazz radionica pokrenuta je prije dvadeset i šest godina, 1995., i pet godina održavana je u Pučišćima na Braču. Tada je počela s radom Međunarodna ljetna glazbena škola koja se bavi edukacijom na području klasične glazbe, koja je ostala u Pučišćima, a Jazz radionica se preselila u Bol. Između ostalog veliku podršku već desetakak godina daje Ivana Bošković, ravnateljica Centra za kulturu Općine Bol koji je baza, logistika i polazišna točka za sve aktivnosti. Do sad su ovu radionicu pohađali glazbenici iz cijeloga svijeta, petstotinjak njih iz Norveške, Nizozemske, Velike Britanje, Francuske, Ujedinjenih Arapskih Emirata, Kanade, Njemačke, Slovenije, Srbije, Crne Gore, Bosne i Hercegovine... Neki dolaze zbog glazbenih ambicija, neki svoje godišnje odmore organiziraju prema terminima radionica i koncerata, a nekima je to tek usputna aktivnost. Naime, budući da je atmosfera uvijek sjajna, neki dolaze tek zbog kupanja u moru i, što je najvažnije, dobrog društva. No, oni koji se žele istinski posvetiti učenju imaju priliku za brz i velik napredak. Zato su mnogi od njih postali profesionalni glazbenici koji danas imaju važnu ulogu na našoj i inozemnoj sceni.

            Zanimljivo je da se ove, kao i prošle godine, unatoč pandemiji prijavio velik broj polaznika, njih dvadesetak: šest pjevačica od kojih jedna i svira glasovir, pet gitarista, jedna flautistica i pet saksofonista među kojima jedna polaznica svira i flautu i saksofon te pjeva, a jedna i pjeva, ali i dva pijanista - jednom je mentor bio Nestorović, a drugom Igrec. Jedan od razloga je što u Bolu nije bilo slučajeva zaraze, iako je turista bilo zaista puno, više od svih očekivanja. Uz Hrvate sudjelovali su polaznici iz Srbije, Švicarske, Francuske i Crne Gore. Među njima bili su najdugovječniji polaznik, alt saksofonist Josip Novosel iz Zagreba koji je na Radionici prvi put bio 2014., ali i najmlađi polaznik, nadareni jedanaestogodišnji Alen Tahirović iz Dubrovnika.

Stjecanje samopouzdanja

            Oni su svaki dan pohađali indvidualne radionice, ali i sviranje u ansamblu. Naime u večernjim su se satima svi polaznici okupljali i uvježbavali zajednički program. Osim što je to važno da se na završnom koncertu pokažu u čim boljem svjetlu, kroz skupno muziciranje stjeću potrebu za slušanjem ostalih članova sastava, ali i osvješćuju važnost zajedništva i prijateljstva te povjerenja u zajedničkom sviranju. Osim toga, polaznici su formirali manje sastave, od kojih je sekstet Take Five i nastupio. Važna je i individualna nastava, jedan na jedan, da bi mentori način rada mogli prilagoditi stupnju znanja i potrebama svakog pojednog polaznika, jer dolaze polazici s različitom razinom predznanja, i na taj način mu pružili maksimum. Na te načine oni stječu osnove, ali i nadogradnju, sva znanja i vještine potrebne za brže napredovanje, ali i profesionalno bavljenje glazbom. Primjerice, upravo zahvaljujući takvom modelu podučavanja mnogi od polaznika Ljetne jazz radionice Bol stekli su kompetencije zahvaljujući kojima su uspjeli upisati prestižne glazbene akademije, naravno u inozemstvu jer kod nas ih još uvijek nema.

            Osim pohađanja radionica polaznicima je omogućeno da prate nastupe profesionalnih jazz glazbenika, ali i da sami nastupe pred publikom što je neophodno važno za obogaćivanje repertoara te stjecanje samopouzdanja i iskustva.

            Primjerice, 25. kolovoza održali su koncert u Centru za kulturu Općine Bol. Bio je to ujedno prigodni koncert uz otvaranje izložbe fotografija “Portreti jazz glazbenika” Davora Hrvoja koja će, kao popratna manifestacija Ljetne jazz radionice Bol, trajati dva tjedna u istom prostoru, ali i prvi koncert novoutemeljenog Jazz festivala Bol. Uz ritam sekciju, koju su činili mentori Radionice: gitarist Mario Igrec i kontrabasist Nenad Jura Vrandečić, u izvedbama skladbi “Cantaloupe Island” Herbiea Hancocka i “Centerpiece” Harryja “Sweetsa” Edisona i Jona Hedrixa svirao je ansambl sastavljen od polaznika gitarističke i saksofonske radionice. U nastavku predstavile su se polaznice vokalne radionice. Veći dio programa činile su izvedbe standarda: Marie Leturque pjevala je “A Night in Tunisia” Dizzyja Gillespiea, Laura Dimter “Moondance” Vana Morrisona, Sara Bahnini “Crazy” dua Gnarls Barkley, a Helena Novosel “Tchavolo Swing” Christa Ruppenthala, dok je Saška Domić izvela autorsku skladbu “Just a Few Words From I Love You”. Fascinantno je kako su u samo dva dana uspješno savladali programe i uvjerljivo izveli spomenute skladbe.

Kopanje po ostvaštini

            Takvi nastupi sjajno su se uklopili u provedbu drugih manifestacija koje se održavaju u organizaciji Cenrta za kulturu Općine Bol. Primjerice svojim nastupima 27. i 28. kolovoza polaznici su obogatili i pjesnički festival “Odvalimo se poezijom” koji se održao u istom prostoru.

            Svečano je bilo na drugom koncertu Jazz festivala Bol, ujedno završnom koncertu koji su održali 29. kolovoza na bolskoj rivi uz mnogobrojene Boljane koji redovito pohađaju te koncerte, turiste koji se tu zateknu slučajno i ostaju očarani glazbom te rodbinu polaznika. Svi oni su ih bodrili i ovacijama pozdravljali svaki sjajan solo, a bilo ih je puno. Zapravo napredak koji su ostvarili u tih tjedan dana bio je evidentan, a očitovao se u maštovitijim solima, ali i sigurnosti, uvjerljivosti, kompatnosti sviranja u ansamblu, čvrstoći u zvuku. Trud koji su uložili isplatio se, a rezultat će im biti poticaj za daljni rad. Uz to proširili su svoje vidike, između ostalog i kroz novonaučene skladbe, a radi se stilski raznolikim djelima jazz i ne samo jazz literature. Ujedno bilo je to upoznavanje s važnim autorima raznih podžanrova jazza. Naime, izvodili su standarde filmske i kazališne glazbe, klasike swinga kao što su “Take the A Train” Billyja Strayhorna te “C Jam Blues” i “I'm Beginning to See the Light” Dukea Ellingtona, gypsy swing pjesme “Made for Wesley” Jimmyja Rosenberga i “Tchavolo Swing” Christa Ruppenthala, kultne bebop skladbe “Ornitology” i “Now's the Time” Charliea Parkera, cool jazz “Take Five” Paula Desmonda, soul-jazz “Cantaloupe Island” Herbiea Hancocka, neo-soul pjesmu “Crazy”, ali i poznatu pjesmu brazilske glazbe “A Ra” Joaoa Donata. Sve to proširilo je njihove glazbene vodike i pobudilo želju za daljnjim kopanjem po beskrajnom ostvaštinom jazz glazbe. Njihova je znatiželjna velika i to je garancija napretka, a koliko će napredovati u sljedećih godinu dana procijenit ćemo na sljedećoj Ljetnoj jazz radionici Bol. Naime, nakon ovakvog uspjeha mnogi će se vratiti, kao što se vraćaju već godinama, zbog svih navedenih razloga, a zahvaljujući spomenutim mentorima te organizatoru - udruzi Hrvatska kulturno umjetnička baština.

Davor Hrvoj

(Preuzeto iz Novog lista od 31. kolovoza 2021.)

© 2008-2015 Jazz.hr / Hrvatsko društvo skladatelja