Festival koji pronosi ugled Opatije u svijetu

Festival koji pronosi ugled Opatije u svijetu

Održan 22. Liburnia Jazz Festival

            U Opatiji je od 1. do 3. srpnja održan tradicionalni Liburnia Jazz Festival. U izboru umjetničkog ravnatelja festivala Elvisa Stanića u šest programa predstavili su se glazbenici različitih stilskih odrednica, od ranog jazza do suvremenih orijentacija.

            U stilu ranih jazz bendova koji su prije stotinjak i više godina svirali u njuorleanskim mimohodima, Puhački je orkestar Lovran poveo kolonu ljubitelja jazza i znatiželjnika Lungomareom prema opatijskoj Ljetnoj pozornici, središtu zbivanja Liburnia Jazz Festivala. Njihovim koncertom, kao i svake godine, 1. je srpnja započeo i ovaj, 22. Festival. Svoj su nastup nastavili na maloj Ljetnoj pozornici u izvedbama dixieland standarda kao što je “Tiger Rag”, a zaključili poznatom “Serenadom Opatiji”. Uz redovne članove orkestra nastupili su i polaznici glazbenog tečaja orkestra uzrasta od deset godina na dalje.

Francuska veza

            U nastavku prve večeri Festivala na velikoj je Ljetnoj pozrnici nastupio duo Dina e Mel - pjevačica Dina Bušić i gitaristica Melita Ivković koje su napravie zahtjevno istraživanje rekonstruirajući gotovo zaboravljene pjesme Arbanasa što su se početkom 18. stoljeća doselili sa Skadarskog jezera na zadarsko područje. U izvedbama su im se pridružili ugledni gitarist Miroslav Tadić i violinistica Yvette Holzwarth koji su svojim glazbenim intervencijama donijeli dodanu vrijednost. Oni su sudjelovali i u snimanju albuma “Berbili / Slavuj - zaboravljene pjesme zadarskih Arbanasa” (Nota Bene) na snimanju kojeg im se kao gost pridružio i Edin Karamazov. U ovom etnomuzikološkom projektu te pjesme izvode na arbanaškom govoru - albanski s elementima talijanskog i hrvatskog - prema procjeni UNESCO-a danas jednom od najugroženijih u Europi. Oni koji su slušali CD na ovom su se koncertu uvjerili da ta glazba, koliko god bila zatvorena u okvire arbanaške kulture, može biti poticajan poligon za nadograđivanje, tim prije što njezina autentičnost zapravo nije potvrđena, zbog čega postoje razne mogućnosti njezinog tumačenja.

            Tradicija Festivala je da se drugi dan u jutarnjim satima održi koncert na opatijskom trgu ispred tržnice. Ove godine to je, u najvažnijem nastupu na festivalu, bio trio French Touch koji čine idejni začetnici i utemeljitelji Liburnia Jazz Festivala: harmonikaš Elvis Stanić, gitarist Spartaco Črnjarić i kontrabasist Darko Mihelić Boćo. Njihova srca zarobile su pjesme koje poistovjećujemo s francuskom glazbom, iako na njihovom repertoaru nisu samo skladbe francuskih autora. Iako je vrućina bila nesnosna, strastveno su svirali poznate “Autumn Leaves”, “A French Touch”, “Indifference”, “Sous Le Ciel De Paris” i “Tico Tico (No Fuba)”. No oni su im pristupili na sebi svojstven način, onaj koji odaje njihovu gorljivost prema jazzu i improvizaciji, onaj koji su usavršavali na nebrojenim zajedničkim svirkama u “Boćotovoj” Jazz konobi u Lovranu, gdje se i rodila ideja o Festivalu.

Najvažnija manifestacija

            Zvijezda Festivala China Moses uz međunarodni se kvartet predstavila kao pjevačica, skladateljica i autorica tekstova, ali i uvjerljiva pripovjedačica. Svaka njezina pjesma zapravo je jedna priča, a takve su i njezine najave kojima je nastojala publiku . Njezine skladbe sadrže cijelu paletu afroameričke glazbe, od bluesa i gospela do suvremenih inačica. Ovom prigodom na programu su bile one s aktualnog albuma “Nightintales” ali i nove, koje će objaviti na svojem sljedećem albumu.

            U parku ispred Umjetničkog paviljona Juraj Šporer nastupila su dva sastava: Explodig Pig i Je Veux. Exploding Pig, uz trombonista Louisa Bonillu, koji je i pjevao improvizirajući u scat stilu te svirao šekere, čine autrijski glazbenici: gitarist Fabio Schurischuster, basst Albi klinger i bubnjar Bernhard Wimmer. Bio je to ekstravagantan, žestok nastup s puno intenziteta, uz dobre gitarske rockerske i trombonske jazz solaže, sve začinjeno s puno elektronskih efekata. Je Veux je pjevačica Željka Veverec koja je uz klavijaturista Tonija Sterešinića, trubača Igora Dorotića i bubnjara Đuru Dobranića izvodila skladbe sa svojeg albuma “I Glow”. Vrijednost ovih izvedbi leži u karakteru koji je zapravo odraz njezine osobnosti. Ne mareći za stilsku čistoću Je Veux svoju glazbu zasniva na svojim snovima, a budući da je dobro proučila cjelokupnu glazbenu tradiciju u nju su prirodno utkani razni stilovi. Važni su i ambijentalni te repetitivni, mantrički sugestivan pristup.

            Bio je to još jedan sjajno organiziran Liburnia Jazz Festival, važan u životima građana Opatije, Rijeke, Lovrana i drugih okolnih gradova, a svakako najvažnija opatijska manifestacija namijenjena strancima, turistima. Iz godine u godinu to potvrđuju strani opatijski gosti, barem oni koji uspiju saznati da se u gradu, upravo tu gdje borave na odmoru, održavaju koncerti zbog kakvih inače plaćaju visoke cijene ulaznica i putuju stotinama kilometara kako bi uživali u vrhunskoj glazbi.

 

Davor Hrvoj

 

(Preuzeto iz Novog lista od 5. srpnja 2022.)


 

 

© 2008-2022 Jazz.hr / Hrvatsko društvo skladatelja