Održan 4. Međunarodni jazz festival Jazz u vinogradu
U organizaciji tvrtke Astronaut&chef na Mađerkinom bregu, u šumarku pokraj vinograda obitelji Štampar, od 23. do 25. kolovoza održan je 4. festival Jazz u vinogradu. U izboru umjetničkog voditelja Ratka Zjače nastupila su četiri stilski različita sastava i održane su popratne manifestacije te su publiku svojim izborom glazbe zabavljali DJ-evi Sladoled i Ozren Kanceljak.
Festival je započeo otvorenjem izložbe “Orion, saksofon, mesec, kontrabas” u Domu kulture Štrigova, ostvarenoj u suradnji s udrugom kreatora D.tajl. Posveta je to slovenskom skladatelju Mojmiru Sepeu koji je napisao hit skladbu “Zemlja pleše”, s ovim pojmovima u tekstu pjesme. Bile su izložene fotografije Matjaža Merčnika s modelima koji nose dizajn, odjeću, uporabne predmete i ilustracije nadahnute elementima glazbene baštine iz kolekcija slovenskih umjetnika kao što su Stanka Blatnik, Vesna Jurjec Žvikart, Jernej Kovač Myint, Andreja Kragelnik, Tatjana Dragićević, Rahela Mačič, Peter Gregor, Suzana Seitl, Martina Šavc, Maja Pilih i Tomaž Žvikart te glazbalima uglavnom slovenskih graditelja: Ignaca Zaletelja, Pavla Skaze, Petra Jeraja i Dejana Podstenšeka, koje je odabrao Blaž Prapotnik. Tematska zbirka povezana je s jazzom, šansonom i klasičnom glazbom.
Na njima jazz ostaje
Kako je na otvorenju festivala istaknuo načelnik Općine Štrogova, namjera organizatora festivala Jazz u vinogradu nije ostvariti komercijalni doseg i veliku popularnost, nego pružiti stanovništvu i gostima manifestaciju s vrhunskim i manje dostupnim umjetničkim doživljajem, onu koja ispred kvantitete stavlja kvalitetu.
Partner Jazza u vinogradu, Jazz Ravne, festival koji se održava u slovenskom gradu Ravne na Koroškem, upriličio je ogledni koncert polaznika Škole Jazz Ravne. Pod mentorskim vodstvom Sama Kolara, koji je svirao helikon, i Filipa Dihpola, koji je svirao trubu, nastupili su u dvije formacije. U prvoj su svirali tenor hornistica Anna Taks, trubači Brina Knez i Kosta Rađenović, flautistica Iza Zala Čebul i bubnjar Lan Lesjak, a u drugoj kontrabasist Oskar Kolar, pjevačica Anamarija Kobolt, svirač melodike i trube Filip Dihpol i bubnjar Lan Lesjak. Izvodili su vlastite skladbe te obrade jazz standarda i popularnih slovenskih pjesama.
Poljski sastav Tantfreaky promovirao je album “Theory of Love”. Školovani glazbenici: pjevačica Karolina Lipska, saksofonist i udaraljkaš Kacper Mikolajuk, klavijaturist Wojtek Konopko i bubnjar Marcin Urszulak, posvetili su se spajanju psychosoul, electro jungle, jazz i soul elemenata, što im je donijelo veće mogućnosti izražavanja i privlačenja publike. Pop pristupom, korištenjem elektronike i lepršavim izvedbama pokušali su rasplesati i raspjevati te rasvirati publiku koja im se pridružila sviranjem udaraljki što su im bile na raspolaganju.
Slikoviti fusion
Kubansko-ukrajinski trio Kordos & Abre Evolution Cuban Jazz - pjevačica Yaremi Kordos, kontrabasist Roland Abreu i tenor saksofonist Taras Bakovskyi - donio je dašak kubanske glazbe, što je bio poticaj za ples. Iako su izvodili uglavnom autorske skladbe nisu propustili priliku podsjetiti na tradiciju kubanske glazbe, primjerice izvedbom globalno poznate pjesme “Besame Mucho”, kao i “Dos Gardenias” koju je Yaremi Kordos izvela solo. U dvije izvedbe pridružili su im se gitarist Ratko Zjača i bubnjar Jože Zadravec.
Klavirist Borna Pehar nastupio je sa svojim međunarodnim kvartetom u kojem uz njega sviraju brazilski alt saksofonist Joander Cruz, mađarski basist Roland Racz i srpski bubnjar Pedja Milutinović. S njima je snimio svoj, ove godine objavljeni autorski album “Timezone”. Radi se o slikovitim fusion skladbama koje su, nadahnuti divnim ugođajem Mađerkinog brega, obogatili uvjerljivim solima, a svi su članovi kvarteta školovani, ali i maštoviti instrumentalisti.
Mađarsko-belgijski dvojac koji čine pjevačica Tamara Mozes i klavijaturist Zsolt Kaltenecker djeluju u tzv. komornom artpop izričaju. Izvodili su autorske skladbe, uglavnom sa svog prvog albuma “Futurized”, ali i ekstvaragantne obrade popularnih pjesama kao što su “Come Together”, “Money”, “Fragile”, koje su pretvarali u svoj, osebujan glazbeni jezik. Upuštali su se u glazbeno istraživanje šuljajući se između pop i elektronske glazbe, improvizacije i suvremenog jazza.
Istodobno s festivalom Jazz u vinogradu na Mađerkinom bregu, u općini Štrigova, održavalo se još jedno “glazbeno događanje”, samo stotinjak metara od festivalske pozornice. Naime, u Vidikovac, koji je postao važnijim simbolom Međimurja, iz kojeg, osim na Hrvatsku, puca pogled na Sloveniju, Mađarsku, Austriju i Slovačku, ugrađene su orgulje, tzv. Goričko sviralo, koje proizvode zvuk pomoću vjetra, proizvoljno te na odabir pjesme.
Davor Hrvoj
(Preuzeto iz Novog lista od 28. kolovoza 2024.)
Oaza mira za ljubitelje jazza, enologije i prirode
Datum objave:
29.08.2024.