Shades of Spirit / Ratko Zjača

Shades of Spirit

Datum objave:
07.05.2004.
Autor:
Ivica Župan
Ratko Zjača i Stanislav Mitrović: "Shades Of Spirit - Fretless Guitar Project" (Samsam Music, CDHL 20523),
    U Zagrebu je 2000. godine predstavljen CD "A Day In Manhattan" (Laika Records, 35101130.2) s četiri standarda i osam vlastitih skladbi Ratka Zjače, što je velik korak u karijeri našega poznatog gitarista koju je započeo u Zagrebu, a sjajno nastavio u Nizozemskoj, diplomiravši jazz gitaru na roterdamskom Royal Conservatory i postavši docentom na roterdamskom Erasmus University, a u čije smo se umijeće mogli uvjeriti slušavši ga, doduše u izvedbama, s kućnom ritam-sekcijom, standarada, u sekciji Hrvatski jazz u dijaspori na 1. i 2. hrvatskom jazz saboru što se održava u B. P. Clubu. Zjača je potom školovanje nastavio na New York University School of Music i od tada sve više boravi i radi u New Yorku, gdje surađuje s tamošnjim glazbenicima, a u Nizozemskoj među ostalim i s Garyjem Peacockom i Shawanom Monteirom te s američkim poznatim trubačem Bennyjem Baileyjem, koji djeluje u Rotterdamu i s kojim je snimio CD "The Bag Is Packed", na kojem je snimljena i njegova skladba "What's Waiting For Me Here".  
    U Rotterdamu je Zjača 1994. utemeljio "The Nocturnal Mission Quartet" s basistom Wimom van Eeuwiykom i bubnjarom Olafom Nordanusom, s kojim ostvaruje i prve snimke u studiju rotterdamskoga konzervatorija. Zjača vodi vlastiti trio s kontabasistom Macijem Domitsawzkijem i bubnjarom Olafom Nordanusom, snima kao sideman i nastupa po brojnim klubovima i festivalima.
CD "A Day In Manhattan" donosi moderan jazz, sniman u živo u studiju, takorekuć u jednom dahu, u jednom danu, u sedam sati snimanja, u starome newyorškom Sorcerer Studiju, gdje su snimali i Zjačini uzori poput Johna Coltranea i Milesa Davisa, a ono što je Zjačinu uspjehu davalo posebnu važnost bila je činjenica da ga je pratila ritam-sekcija snova - kontrabasist Reggie Workman, koji je godinama svirao u legendarnom Coltraneovu kvartetu, najboljem malom jazz sastavu svih vremena, i bubnjar Al Foster, koji je, među ostalim, s 19 godina svirao s Davisom - a koproducent je, uz samoga Zjaču, bio Tim Conklin, koji slovi za jednoga od najboljih mladih američkih producenata i snimatelja. Na Zjačinu originalu "Secret Street" gostuje tenor saksofonist Domagoj Ralašić, jedan od zagrebačkih jazzista koji uspješno djeluju u Nizozemskoj. Snimljeni materijal Zjača je s dvojicom američkih kolega predstavljao diljem svijeta, a u međuvremenu je nastupao sa svojom nizozemskom ritam-sekcijom.
    Radilo se o projektu kojim se Zjača pokušavao nametnuti američkom tržištu, nadajući da će tamo, barem na klupskoj sceni, naći posla. Najprije je tome zahtjevnom tržištu htio posvjedočiti o tome da je autor i izvođač širokih afiniteta, sposoban skladati i svirati u gotovo svim jazz idiomima. Iako se pažljivim slušanjem žanrovski različitih skladbi uočava preokupiranost harmonijskim strukturama ranoga Coltranea, ono što Zjača - kao dobar skladatelj - nudi u suštini je pristojan main stream, a njegove su raznolike skladbe melodiozne, prijemčljive i pamtljive već nakon samo nekoliko slušanja, prepune tugaljive atmosfere, kakvu prepoznajemo i u drugih naših skladatelja, pa ako se može govoriti o nečemu što je u jazzu specifično hrvatsko, onda je to žalobna, "molska", "međimurska", bolećiva atmosfera koju oni utjelovljuju u svoje skladbe.
    U Zagreb je upravo stigao CD s novim Zjačinim projektom "Shades OF Spirit - Fretless Guitar Project" (Samsam Music, CDHL 20523), ostvarenim ove godine, što ga gitarist potpisuje sa saksofonistom i klarinetistom Stanislavom Mitrovićem koji također djeluje u Nizozemskoj. Projekt donosi devet originala što ih potpisuju Zjača i Marjanović, ali po stilskim odrednicama njihova  glazba više ne spada u jazz kategoriju, nego je najbliža world musicu, što znači da su se - s uistinu respektabilnim postignućima - priklonili tom recentnom pomodnom trendu. Glazba što su je napisali dvojica kolega nastala je spajannjem različitih glazbenih nadahnuća, a kao skladatelji Zjača i Mitrović nadahnjuju se širokim spektrom glazbenih tradicija, vremenski i prostorno vrlo udaljenih, pri čemu se najviše osjećaju utjecaji indijskih, azijskih, afričkih i balkanskih glazbenih idioma.      
    Ova glazba plijeni brojnim originalnim i profinjenim rješenjima, duhovitim i nekonvencionalnim intervencijama i citatima, donosi nježnu, uglađenu i prostorniju prezentaciju melodije, fleksibilnu međuigru instrumenata, tijesnu povezanost dvaju kompetentnih instrumentalista, mnogo swinga i rafinmana, specifičan spektar boja i, što je jednako važno, iziskuje entuzijastičku instrumentalističku energiju obaju solista..
    Kao gitarist, Zjača, koji u ovom projektu svira isključivo "Godinove" fretless gitare, iako se i danas može čuti od kojih je sve gitarista učio, i u world music izričaju uspio je artikulirati vlastiti, prepoznatljiv, poletan, ugodan, lirski, na trenutke nježan i senzibilan stil, s puno atraktivnih harmonijskih i ritmičkih tekstura i finesa i preokreta, koji nezaustavljivo brusi. Njegovo je sviranje staloženo, opušteno i emocionalno uravnoteženo, respektabilno glede predanosti, melodijskih linija, virtuoznosti, ritmičke pouzdanosti, zavidna osjećaja za dinamiku, maštovitosti u improvizacijama u lijepo skiciranim solima. CD nadasve plijeni poradi u svakoj skladbi ostvarena jedinstvenog ugođaja i utjelovljene iskrene emocionalne unesenosti solista. Kao instrumentalisti, Zjača i Mitrović potpuno su podređeni jedan drugome, sjajno se nadopunjuju, znalački i spontano nadovezujući se na ideje i raspoloženja koje nameće.
© 2008-2015 Jazz.hr / Hrvatsko društvo skladatelja