In umbra / Denis Razumović

In Umbra

In Umbra
Datum objave:
05.03.2009.
Autor:
Dinko Husadžić Sansky

Na završnoj večeri ovogodišnje Proljetne revije jazza, nastupit će i Quartet Denisa Razumovića Razza, riječkog glazbenika i alto saksofonista koji spada u sam vrh hrvatske jazz glazbe (2003. nagrada «Status» za najboljeg alt saksofonistu u Hrvatskoj!).
  Student jazza u Grazu, na Glazbenoj Akademiji, kod profesora Karlhainza Miklina, suradnik je brojnih projekata. Spomenut ću između ostalog da je  surađivao s imenima poput Doctor Doctor, Black River Quartet, No Name Band, Think Positive, Sigma Jazz Band, te je gostovao na snimanjima albumima Denis & Denis, Dade Topića, Putokaza, a 1992. je zajedno s Elvisom Stanićem, Vladimir Gašparovićem, Darkom Jurkovićem i Dorian Hattom osnivač i pokretač riječkog festivala Jazz Time. Dobitnik je nekolicine nagrada od kojih izdvajamo prvu nagradu za najboljeg solo izvođača na festivalu Prvi jazz pljesak (1992.), te već spomenutu nagradu «Status».
Denis Razumović  Razz baštinik je  američkog  razumijevanja jazz glazbe, ne krijući upliv koji su na njegovu umjetnost imali velikani poput Charlia Parkera, Dextera Gordona, Sonija Rollinsa i Colemana Howkinsa, od kojih se doista imalo što čuti i naučiti.
  Njihov glazbeni koncept Razz je ugradio u svoje poimanje be-bopa, gradeći stil prepoznatljiva zvuka, brzog tempa, ali isto tako više nego lirskog ugođaja pri interpretaciji balada, bilo kao obrada velikih majstora, ili onih autorskih, poput skladbe iznimnog ugođaja, «In umbra», koja se nalazi i na istoimenom CD-u.
  Razumović se najčešće definira kao spoj Jackia Mc Leana i Loua Donaldsona, a Art Pepper je, prema njegovu mišljenju, izvršio najjači utjecaj na njegovo ritmičko fraziranje.
  O utjecaju Mc Leana i Donaldsona Razz će istaknuti: «Be bop je baza mojih harmonijskih linija u solima, a kada komponiram, potpuno sam neopterećen stilovima i pokušavam uhvatiti refleksije koje mi se trenutno motaju po glavi, melodije koje se neminovno same stvaraju u našoj podsvijesti prilikom konstantnog bavljenja glazbom. Osim toga, McLeana i Donaldsona slušam sa zanimanjem i radi načina na koji koriste svoj instrument. U tom pravcu i ja idem - pravcu dobrog alt saxofonista koji poznaje svoj instrument do te mjere da mu on služi kao sredstvo za izražavanje u umjetnosti kojom se bavi.» A za bolje razumijevanje Denisova shvaćanja glazbe koristi nam i njegova izjava o velikom Artu Pepperu:
«Pažljivim preslušavanjem njegove glazbe, shvatio sam da se emocije mogu prenijeti i bez lijepog, baršunastog vibrata, šuškavih, ugodnih tonova. Pod njegovim utjecajem sam počeo razmišljati i o avangardi i free jazzu. Njegov „underground“ sound obara s nogu. Ne koristi uopće vibrato i stalno istražuje na polju ritmičkih obrazaca, stvarajući jednu morbidnu, magičnu sliku. Jako mi se sviđa. Obožavam kako svira balade.»
  Spomenuta iskustva, kao i velik rad, rezultirali su jednim od ključnih albuma jazz scene u Hrvatskoj.
  To je CD «In Umbra», snimljen 2003. godine, u sjajnoj postavi s legendarnim kvarnerskim gitaristom Darkom Jurkovićem Charlijem, s bubnjarem Markom Lazarevićem i sjajnim Mladenom Barakovićem na kontrabasu.
   Na albumu se nalazi 5 Denisovih skladbi («Birdissimo», «Razz Rhythm», «My First Blues», «In Umbra» i  «Hard Worker» ) te nekoliko obrada jazz standarda («I'l Remember April», «Confirmation», «Soul Eyes» i «Lover»).
Album je to za koji i sam autor kaže da bi bio još bolji da ga sad snima, jer osjeća svoj osobni stvaralački, ali i tehnički napredak. Album je to čije je i snimanje zanimljivo - naime, više je tu riječ o sessionu gdje su vrsni glazbenici svirali kao na koncertu, sve je snimljeno u par dana. Držim da je glavna vrijednost albuma to što se takvim načinom postigla uvjerljivost živog nastupa, bez friziranja, poliranja - čista energija, emocija i glazbeni ugođaj. Pada mi, u ovom trenutku, paralela s klasikom jazza, snimkama pod nazivom JAZZ AT THE PAWNSHOP, gdje je postignuta ta atmosfera spontanosti, uvjerljivosti i atmosfere jazz kluba.
  Dakle, slično, spontano i ležerno, ali svakako tehnički bolje, napravio je Razumović na albumu «In Umbra».
  Bez naknadnog dotjerivanja snimki, kako bi ostala prava atmosfera žive svirke i kako bi se dokumentirao fragment jednog kreativnog razdoblja, dobar dio te atmosfere i stila redovito uspijeva prenijeti u live izvedbama, najčešće u postavi koja će nastupiti i na ovogodišnjem Proljetnoj jazz reviji.
Preslušavajući ga ovih dana, dvije godine od objave, moram priznati da album nije izgubio ništa od svježine, kreativnosti i one čvrste vjere u ispravnost puta kojim glazbenici idu s onim «nešto» što se nosi u sebi, što nikakve škole ili pravci nisu u mogućnosti dati, a to je taj autorski pečat i osobnost kakvu Denis nedvojbeno ima, kao i glazbenici koji su surađivali na albumu.
  Zvuk njegova alto saxa prozračan je, s onim finim i transparentnim tonom koji i pri vrlo visokim registrima ne postaje zrnat ili uznemirujući (često sam mu u šali znao reći kako je moj hi fi sustav dovoljno skup i dobar da ne oprašta nikakve pogreške na snimkama!). I doista, opet mi se javlja ta raskošna zvučna slika između zvučnika u dnevnom boravku, zvučna slika od koje će, za očekivati je, biti bolja samo ona 1. travnja u «Lisinkom».
  Nemjerljiv su doprinos albumu gitara Darka Jurkovića, kao i odlična ritam sekcija Baraković – Lazarić. Kvaliteta svirke ne pada niti u jednom dijelu albuma, a kod Parkerove «Comfirmation» pokazala se sva vrijednost nabrojanih glazbenika.
  «In Umbra» zaslužuje svaku preporuku, upravo kao abeceda jazza u Hrvatskoj.
Na kraju, valjalo bi ponešto napisati i o budućim planovima i projektima.
Denis Razumović Razz Quartet ovih dana surađuje s Majom  Savić, izvrsnom mladom pjevačicom, u projektu pod nazivom «Savich & Razz Working Unit». Maja ima boju glasa, kako Razz veli, koja se lijepo uklapa uz njegov alto sax, riba je u vodi u zahtjevnim aranžmanima i ta suradnja je pravi glazbeni užitak.
  U projektu su još i pijanist Zvjezdan Ružić iz Rijeke, kontrabasist Nenad Mirt iz Pule, a na bubnjevima Nikola Dupor. Za očekivati je CD s izvrsnom glazbom.
  Što se nastupa u «Lisinskom» tiče, Denis Razz Quartet, u sastavu Spartaco Črnjarić-gitara, Tonči Grabušić-bubanj, Damjan Grbac-kontrabas te Denis Razumović Razz-alto sax, pripremili su materijal koji će Razz prvi put izvesti na pozornici male dvorane Lisinski.
  Neke su skladbe napisane ranije, kao npr. balada «Baby give me the chance» koja je nastala 1988. godine, a «For believers only» nastala je krajem prošle godine, te će ju band prvi puta izvoditi ovom prigodom.
Bez dvojbe, možemo očekivati odlično predstavljanje sjajnih kvarnerskih glazbenika u «Lisinskom». Radujemo se tom koncertu kao i budućim projektima Denis Razz Quarteta.
  Osobno držim da je Razumovićev stvaralački napredak na ekg-u našeg jazza krenuo uzlaznom putanjom koja se dugo neće zaustaviti, novi nosači zvuka zasigurno će i nadmašiti album «In Umbra», što je sasvim logično za glazbenika poput Razza.
  Veliki trud, entuzijazam i jazzistički svjetonazori, dali su nam glazbenika bez kojeg hrvatski jazz nikako ne bi bio to što jeste!

© 2008-2015 Jazz.hr / Hrvatsko društvo skladatelja