Jazz u Hrvatskoj na nosačima zvuka 1938. - 1960. / Razni izvođači

Jazz u Hrvatskoj na nosačima zvuka 1938. - 1960.

Datum objave:
12.03.2009.
Autor:
Davor Hrvoj
JAZZ U HRVATSKOJ NA NOSAČIMA ZVUKA 1938. - 1960.

CROATIA RECORDS

    U ponedjeljak, 23. rujna u, do posljednjeg mjesta ispunjenoj, "Maloj dvorani Vatroslava Lisinskoga" održana je promocija zadnje vinilne ploče proizvedene kod nas. Autor i producent ovog projekta Mladen Mazur predstavio je ploču "Jazz u Hrvatskoj na nosačima zvuka 1938. - 1960." u izdanju Croatia Recordsa. Početaka jazza kod nas se prisjetio Nenad Grčević koji je govorio o našim prvim jazz glazbenicima i uvjetima u kojima su svirali. Te, 1936. i 1937. godine jazz su svirali uglavnom učenici i studenti, a već početkom četrdesetih pojavljuju se kvalitetni sastavi, jazz klubovi i jazz časopisi. O izdanju "Glazbeni spomenar" u okviru kojeg je izdana i ova ploča govorio je direktor Croatia Recordsa ing. Veljko Lipovšćak, a o povijesnom i socijalnom aspektu tog vremena i njegovom utjecaju na razvoj jazz glazbe Profesor Nenad Moačanin.
    Govoreći o nastanku ove ploče Mladen Mazur je pojasnio zašto su baš te dvije godine omeđile izbor snimaka. Godine 1938. je u izdanju zagrebačke diskografske tvrtke "Edison Bell Penkala" snimljena prva jazz ploča u Hrvatskoj sa Swing triom u sastavu: Srđan Krizman - klarinet, Srećko Tekauc - glasovir i Uroš Jurković - bubnjevi. Od 1960. u Zagrebu se počinje sustavnije snimati jazz glazba u stereo tehnici, hrvatski jazzisti redovito sviraju na, tada započetom, bledskom jazz festivalu i na žalost počinje teško razdoblje za naš jazz u kojem pada zanimanje za jazz glazbu. Prikupljanje ovog materijala ne bi bilo moguće bez dobrote naših jazz zanesenjaka, uglavnom glazbenika, koji su sačuvali stare ploče. Osim Hrvatskog radija Zagreb i Hrvatske naklade zvuka i slike za ovo izdanje su korišteni i materijali iz privatnih zbirki Srđana Krizmana, Marjana Marjanovića, Miljenka Prohaske, Dražena Boića i autora ovog projekta Mladena Mazura. Autor je upozorio da ovaj odabir ne prikazuje sliku razdoblja u potpunosti jer su mnoga izdanja zauvijek izgubljena, kako prilikom uništavanja svega što je bilo "zapadnjačko" pa tako i jazz ploča nakon II svjetskog rata, tako i nemarom i krivim procjenama odgovornih ljudi koji su, pod izgovorom skučenosti prostora i zastarjelosti, uništili neke od naših najboljih snimaka jazz glazbe. Neki od naših najboljih sastava nisu nikada snimali pa nisu ni mogli biti uvršteni na ploču iako kvalitetom to zavređuju: Orkestar Zvonimira Bradića, Colibri, Devils, Orkestar Quick Swingers Uroša Jurkovića i big bandovi Bojana Hohnjeca, Johnnyja Remenara i braće Johan. Putem ove mono ploče stariji će se podsjetiti a mlađi upoznati sa zlatnim godinama naše jazz glazbe i glazbenicima koji su tada svirali i dali neprocjenjiv doprinos hrvatskom jazzu.
    Promociju su uljepšali glazbenici koji su sudjelovali u razvoju jazza u spomenutom periodu i koji se javljaju na snimkama uvrštenim na ovu ploču. Koncert je solo recitalom započeo klavirist Dražen Boić kojem se kasnije pridružio basist Miljenko Prohaska. U nastavku je usnu harmoniku svirao predsjednik Jazz kluba Zagreb Branko Kralj uz pratnju Miljenka Prohaske i dvojice gitarista: Aleksandra Bubanovića i Mate Matišića. Jedino Matišić, inače stalni član Hot Cluba Zagreb, nije svirao u tom povijesnom razdoblju naše jazz glazbe. Tijekom ovog kratkog nastupa koji je oduševio punu dvoranu, vječni mladići su prenijeli dio atmosfere i entuzijazma tih dana koji i danas krasi pionire našeg jazza. Osobito je raspoložen bio Branko Kralj koji je svirao mladenačkim žarom i uživao u svakom, samo za jazz svojstvenom, nepredviđenom potezu svojih kolega. Jednako je uživala i publika koja se pita zašto ovakovih nastupa nema više.
© 2008-2015 Jazz.hr / Hrvatsko društvo skladatelja